Sydänlukemista ja muita elimiä
Malin Kivelä: Sydän
Suomennos: Laura Jänisniemi
Teos & Förlaget 2019
155 sivua
Lainattu kirjastosta
Suomennos: Laura Jänisniemi
Teos & Förlaget 2019
155 sivua
Lainattu kirjastosta
Luen kirjaa, jota en
osaa myöhemmin selittää toiselle lukijalle. Kirjaa, jota ei missään nimessä voi
arvioida tarkasti sanoin, varsinkaan adjektiivein. Kuvailen ontuvasti, mitä
lukiessa tapahtui, kuvailen sitä, miten fyysinen kokemus lukeminen oli.
Mutta kirjan kulkua on
vaikea selittää, en osaa hahmotella sen narratologiaa. Juuri siinä kirjassa ne
eivät olekaan tärkeintä, niillä ei oikeastaan ole mitään arvoa.
Arvoa on ainoastaan lukemisen
herättämällä tunteella, mullistuksella. Aivan liian harvoin – onneksi –
lukeminen on minulle fyysinen kokemus. Se miten nautin sanoista tapahtuu kuitenkin
jossakin muussa osassa ruumista kuin keskivartalossa, käsissä tai jaloissa.
Mutta kun luin Malin Kivelän Sydämen, lukeminen alkoi heti
ensimmäisiltä sivuilta tuntua raakana sykkeenä jossakin vatsan ja sydämen
välissä, jumputtavana bassona siellä missä tavallisesti on jos ei nyt seesteistä
niin ainakin rauhallista. Raskas ja syvä täytti minut. Se tunne oli hyvä,
erilaisella tavalla hieno.
Vaikka Kivelän
romaani Sydän kertoo äidistä, jonka vastasyntyneellä lapsella todetaan leikkausta
vaativa sydänvika, romaani ei kuitenkaan puhu vain sairaasta lapsesta vaan pikemminkin
siitä, miten fyysinen kokemus avuttoman lapsen vakava sairaus on. Äitiys, joka
on hyvin fyysinen tapahtuma niin hyvässä kuin pahassa, on vain osa sairauden synnyttämää
pelkoa, johon äidin ruumis väistämättä reagoi. Sydän on vastasyntyneen
sairas sydän, mutta Sydän on myös äidin oma hakkaava keskuselin, josta vanhemmuuden
koko rytmi lähtee – sydän tuntuu toisinaan olevan kuin toiset aivot, se missä
tunteet ja aistikokemukset syntyvät, se mikä johdattelee fyysistä liikettä,
ajatusten virtaa, katsetta ja käsien liikerataa.
Kivelän teksti on
yhtä aikaa raakaa ja raikasta, se painaa pohjaan ja kelluu ilmassa; se on niin
fyysistä silloinkin kun minäkertoja vain kävelee rannalla ja katsoo töölöläistä
maisemaa Lastenklinikan lähistöllä. Mutta se on fyysistä myös toisella, hyvin
konkreettisella tavalla kuten tässä, jostain syystä kirjan lempikohdassani:
Pidän siitä kun virtsa on punertavaa heti sen jälkeen, kun on syönyt
punajuurta, kun se haisee rikkiyhdisteiltä parsan syömisen jälkeen. Pidän siitä
kun saan antibioottikuurin jälkeen hiivatulehduksen. Loogisen pystyn
hyväksymään. Haluan juosta, kävellä. Liikkua kunnes on liian myöhäistä. Pidän
yksinkertaisista asioista kuten siitä, että mausteista ruokaa syötyäni lima
lähtee liikkeelle sieraimissa ja joudun aivastelemaan ja niistämään, joka
kerta. Tavoittelen wasabisokkia. Pidän siitä kun olen saanut liikaa kofeiinia
ja kylmää hikeä puskee. (s. 16)
Kivelän tapa kuvata
sitä vaikeinta, oman lapsen sairautta, lähtee erilaisesta näkökulmasta kuin
mitä kenties odottaisi. Vaikka sairaalamiljöö ja hoitohenkilökunta sekä
tietysti sairas pieni vastasyntynyt ovat kirjassa koko ajan mukana, tuntuvat ne
saavat nopeasti kulissisen statistin osan. Koska tärkeintä on se mitä tapahtuu äidin
sisällä. Tärkeintä on se mäntä, mikä painaa ja ponnistaa surun kokemusta. Kivelä
tavoittaa intiimin mutta saa sen tuntumaan kuin koetulta omalta.
Sydämessä on päiväkirjamainen ote, eikä aika ole
kronologista, vaan sillä on aivan oma rytminsä. Minäkertoja ei lähde yhdestä
pisteestä ja suuntaa kohti loppua; kaikki tapahtumat tuntuvat kaaostuvan äidin
päässä ja asioita kerrotaan lukijalle paloitellen. Se saa tarinan tuntumaan välimatkattomalta,
läheiseltä – minä kerron tämän juuri sinulle, juuri nyt. Organisoitu
ajattelu ei ole aitoa; tunteethan pikemminkin ajautuvat kerrottavaksi mielivaltaisessa
järjestyksessä. Sydämen kertoja kävelee sairaalan läheisellä rannalla,
käy välillä kotona, nukkuu sairaalassa patjalla lattialla, imettää lastaan,
irtautuu muusta perheestään omaan kuplaansa, jossa kaikki on säännötöntä, villiä
ja aivan sekaisin.
Ja silti, jotenkin
kummasti, kaikki kerrottu on loogista ja tarkkaa kuin kirurgin veitsi. Ylimääräinen
tunteilu ja äidillinen pehmopuhe ei tule Kivelän kynästä, sillä tämä kirja ei
ole äitiydestä vaan ihmisen kokoisesta kaaoksesta. Ja kuitenkin: Kivelän aggressiivisuus
on koko lailla lempeyttä, rakkautta ja kipupisteiden varjoja, mutta se on vain
kirjoitettu ulos toisella tapaa, ei musteella vaan sydämen toistuvassa rytmissä
pumppaamalla verellä.
Ja sitten se
ihmeellinen: kahden eri tekstin lomittuminen, intertekstuaalinen vahinko, kahden
eri kirjailijan sattumalta syntynyt maailmojen päällekkäisyys! Sydämessä
on yhtymäkohtia Matias Riikosen Iltavahtimestaria kierroksiin (jälleen
kerran kaikki kääntyy kummasti tuohon ihanaan pieneen kirjaan!); molemmissa
kävellään Töölön öisiä rantoja, katsellaan Hietaniemen maisemia,
vastaantulijoita. Nämä kaksi kirjavuoden 2019 serkusta, minulle vuoden parhaimpia
toteutuksia. Molemmissa materiaalisesti vähän mutta valtavasti tilaa omille
ajatuksille.
Rakastin Malin
Kivelän Sydäntä. Niin paljon, etten halua lukea sitä koskaan uudestaan. Sen
täytyy jäädä ainutkertaiseksi kokemukseksi, joka ei laimene ruumiini muistissa.
Loppuiko kaikki?
Mikään ei ole lopussa, vain aivan auki, mutta sulkeutuu taas. Vanhan, sileän tilalle
syntyy uudenlaista kudosta. Arpi. Jonakin päivänä haavat eivät umpeudu ja
mustelmat ovat toisenlaisia, kuin käsivarsille tai vartalolle siroteltuja
helmiä. Jonakin päivänä tunnen viimeisen kerran huimausta, sitä johon olen
tottunut tai jotain toisenlaista. Jonakin päivänä luomi ei ole harmiton, jonakin
päivänä töhertelyni tylsässä kokouksessa on käsittämätöntä, jonakin päivänä
kaikki ei johdu tavallisesta väsymyksestä, mutta se päivä ei ole tänään. (s.
87)
Kommentit
Lähetä kommentti