Mihin täällä voi mennä?
Marko Järvikallas: Mihin täällä voi mennä
Viime viikolla löin pikkusiskoa.
On kaduttanut se tosi paljon.
Se liittyy Lankomieheen.
Lankomies on pelottava. En ennen ajatellut että se on pelottava, ajattelin että se on hauska kun se on vähän kummallinen mutta sitten tapahtui tämä.
Siltala, 2020
205 sivua
Lainattu kirjastosta
205 sivua
Lainattu kirjastosta
On kaduttanut se tosi paljon.
Se liittyy Lankomieheen.
Lankomies on pelottava. En ennen ajatellut että se on pelottava, ajattelin että se on hauska kun se on vähän kummallinen mutta sitten tapahtui tämä.
Ensimmäisenä
kiinnitin huomiota kirjan nimeen, joka yhtä aikaa kysyy eikä kysy kenties minulta
tai maailmalta: Mihin täällä voi mennä. Noin, ilman kysymysmerkkiä, koska
se ei ole kysymys vaan huuto ihmisiltä, jotka seisovat reunalla tai sivussa tai
ovat kuten Pirkko Saisio kirjan takakannessa sanoo: laumastaan eksyneitä. Teoksen
kansikuva ankeus on kaunis ja tekee kunniaa sisällölle.
Teatterin puolella
uraansa tehnyt Marko Järvikallas (syntynyt hienona vuonna 1970!) avaa
prosaistisen uransa varsin sykähdyttävällä tavalla. Novellikokoelma kerää
kasaan joukon ihmisiä, jotka harhailevat pienessä elämässään, ovat kadottaneet
suunnan, rakkauden ja kaiken sellaisen inhimillisen, mikä tekee jokapäiväisestä
elämästämme arvokasta. Hahmot eivät ole pahoja mutta jokin estää heihin
tarttumisen, pitää heidät etäällä lukijasta niin, että lukija tuntee kuitenkin sääliä,
alkaa olemaan pahoillaan fiktiivisten hahmojen puolesta. Heidän elämänsä
maistuu vähän betonilta, takapihan roska-astioilta ja sateen kastelemilta lehdiltä
asfaltilla, mutta se tuntuu lukiessa sittenkin kovin hyvältä.
Novellikokoelmasta
ensimmäinen Vaatteet tuntuu jopa niin voimakkaasti, että pelottaa jo lukea
seuraavaa Järvikallasta. Lunastaako teatterimies lupauksensa, haluanko lukea
lisää? Seuraava teksti kantaa nimeä Sohva, ja se jatkaa samassa lähiön
kerrostalossa asumista kuin Vaatteet, siirtyy asunnosta toiseen,
asuntoon jossa on valkoinen nahkasohva ja ihmissuhteet sekaisin. Novelleissa ihmiset
puhuvat toistensa ohi, ja jännite heidän välillään on valtava. Väkivallan uhka
haisee taustalla ikävästi.
Esikoisteos jaksaa
loppuun asti, mutta kuten aina, joukosta on noustava tähtiä; aina on tarinoita
jotka ovat mittaansa suurempia. Kesämuistoja, josta alunkin lainaus on,
kertoo pienen pojan näkökulmasta perheen kesästä ja vanhempien alkoholismista, joka
kiedotaan vissyn juomisen ja leppoisan saunomisen valheelliseen viittaan. Kesämuistoja
on riipaiseva tavallisuudessaan, Järvikallaksen kynä koskettaa suomalaisuuden
kosteaa ydintä.
Mökin
ovi aukeaa.
Isä tulee kuistille.
Menee saunalle.
En pidä siitä miten se liikkuu nopeasti, terävästi.
Isä tulee saunalta punainen muoviämpäri kädessä. Ämpäri on tyhjä, keinuu kädessä. Se kävelee rivakkaa vauhtia kohti laituria. Tekisi mieli näyttää sille hauki, se on komea hauki, kesän ensimmäinen köriläs, suurin minkä olen saanut, mutta ei nyt, ei ainakaan nyt, oikeastaan siirryn pensaan taakse suojaan. Se astelee laiturille, laudat taipuvat askelten alla. Se kahmaisee vettä ämpäriin niin rivakasti, että painun kyyryyn. Se lähtee liikkeelle. Vesi loiskuu ja läikkyy ympäriinsä, sen shortsit kastuvat mutta se ei välitä. (s. 138)
Isä tulee kuistille.
Menee saunalle.
En pidä siitä miten se liikkuu nopeasti, terävästi.
Isä tulee saunalta punainen muoviämpäri kädessä. Ämpäri on tyhjä, keinuu kädessä. Se kävelee rivakkaa vauhtia kohti laituria. Tekisi mieli näyttää sille hauki, se on komea hauki, kesän ensimmäinen köriläs, suurin minkä olen saanut, mutta ei nyt, ei ainakaan nyt, oikeastaan siirryn pensaan taakse suojaan. Se astelee laiturille, laudat taipuvat askelten alla. Se kahmaisee vettä ämpäriin niin rivakasti, että painun kyyryyn. Se lähtee liikkeelle. Vesi loiskuu ja läikkyy ympäriinsä, sen shortsit kastuvat mutta se ei välitä. (s. 138)
Kukaan ei enää
kirjoita novellikokoelmia, eikä ihme. Se on varsinainen taitolaji: yksien
kansien väliin on luotava monta pienoisromaania ja lukijan on päästävä käsiksi
niihin kaikkiin ja saatava lopuksi ovi nenälleen. Novelli ei voi kertoa koko
tarinaa, mutta sen on kutkutettava luettaessa niin, että melkein jää
ärsyttämään, kun ei tiedä enempää. Marko Järvikallas onnistuu raottamaan ovia hahmojensa
maailmaan mutta vetää sen napakasti kiinni, ennen kuin näemme liikaa. Novelleissa
on vaikea kuvata puhdasta onnea, miellän ne useimmiten jonkinlaisen
rikkonaisuuden ja menetyksen kuviksi. Näihin odotuksiin Järvikallas vastaa poikkeuksellisen
hyvin. Lukemisen jälkeen olo on kuin sisälle olisi satanut.
Kirjoitatpa osuvasti ja hienosti näistä novelleista, nenälleen saamisesta ja sisälle satamisesta. Ja tuokin, miten kuvailet novellin tekstilajina: justiinsa juu noin. Sanotit sen, mitä tunsin Järvikallaksen kirjaa lukiessani. Häiritseviä novelleja, taitavia!
VastaaPoista