Valaan vatsassa 2000-luvulla
Paavo Westerbergin Sinivalas Kansallisteatterin Suurella
näyttämöllä ensi-illassa 4.3.2020
Muistatteko tarinan Joonasta, joka joutui valaan vatsaan ja eli siellä kolme päivää ja selvisi hengissä? Itse muistan koulun uskonnontunneilta juuri tuon verran ja sitten sen, että Bronski Beat rallatteli aiheesta 80-luvulla biisissään It Ain’t Necessarily So: Jonah he lived in a whale / He made his home in that fishes abdomen / Jonah he lived in a whale.
Muistatteko tarinan Joonasta, joka joutui valaan vatsaan ja eli siellä kolme päivää ja selvisi hengissä? Itse muistan koulun uskonnontunneilta juuri tuon verran ja sitten sen, että Bronski Beat rallatteli aiheesta 80-luvulla biisissään It Ain’t Necessarily So: Jonah he lived in a whale / He made his home in that fishes abdomen / Jonah he lived in a whale.
Pistän biisin soimaan. Aika suodattuu, kun kuuntelen Jimmy
Sommervilleä, tuota Redraman pikkuveljeltä näyttävää kuoropoikaäänistä
laulajaa kadonneilta vuosikymmeniltä. Kappale on vellonut päässäni sitten
keskiviikkoisen Sinivalaan ensi-illan. Jimmy rallattaa, etteivät asiat
ole siinä Suuressa Kirjassa aina niin kuin väitetään. Eikä biisikään ole muuten
Bronski Beatin (kuten olen aina luullut asiaa sen enempää tutkimatta) vaan George
ja Ira Gershwinin 30-luvulta. Niinpä niin, asiat eivät ole kuten
luulisi.
Mutta mitä tekemistä 80-luvun listahittipopparilla on
Kansallisteatterin uutuusnäytelmän kanssa? Ei varmaan mitään. Gershwinin
kappaleessa on kyse myyteistä, joita vastassa on todellisuus. Millainen myytti löytyy
Paavo Westerbergin uusimmasta näytelmästä vai löytyykö lainkaan?
Mistä on kyse?
Sinivalas kertoo sisarusparvesta (heitä on kuusi!),
joka kokoontuu Annan 35-vuotispäivän kunniaksi perheen omistamalle saarelle
juhlimaan. Mukana ovat myös Annan aviomies Matias ja Tapani-isä, mökkinaapuri
Erkki ja kirjailija Laura, joka on kirjoittamassa rokkariveli Peterin bändistä
kirjaa. Viikonloppu täytyy skumpan kilistelystä ja grillaamisesta – se perinteinen
mökkikansan perhemausteinen kuvio, jossa jokaisesta aikuisesta tulee se lapsi,
mikä on aina ollut.
Annan avioliitto Matiaksen kanssa on murenemassa, äidin
traaginen itsemurha varjostaa saarta ja omalla tavallaan kaikkia sisaruksia. Edessä
on myös suuri kysymys saaren kohtalosta: lapsuuden paratiisi on murentunut ja
on aika tehdä päätöksiä. Keskushenkilö Anna on moneen haarautuvan risteyksen
kohdalla ja haaksirikon edessä. Etenemisen ja muutoksen pelko ahdistaa ja hätääntynyt
Anna kysyy: Minne täällä pitäisi mennä?
Sinivalas on kaiken nielevä, järkäleenä löhöävä menneisyys
ja tulevaisuus. Se on äidin kuolema, se on saari, se on karu ja itsekäs musta
aukko, joka yrittää pinnan alta kaataa sisarusten seilaaman laivan. Sinivalas
ei tunne sääliä, vaistot ohjaavat sitä. Kuka lopulta hukkuu valaan pyrstön
heilahduksesta, kuka jaksaa uida rannalle?
Jo tässä asetelmassa olisi kylliksi teemaa pureskeltavaksi.
Kuusi sisarusta ja yksi isä on perhe, joka näennäisesti luotaa samaa laivaa
kohti yhteistä päämäärää. Mutta perhe on täynnä yksilöitä, joiden tahtotila voi
olla täysin eri. Saari pitäisi myydä, koska Itämeri on sinilevästä saastunut,
ja kohta on liian myöhäistä. Anna haluaa pitää saaren, yksi veljistä ei kestä
sen muistolastia, Hannele-sisar taas tarvitsee rahaa. Sinivalas ei
kuitenkaan jää tähän mikrotasolle vaan tiedostavana 2020-luvun näytelmänä nostaa
hätääntyneet kasvonsa kohti maapalloamme, ilmastomuutosta. Siinä on paljon
yhteen näytelmään. Siinä on myös liikaa.
On vaikea valita, mistä sinivalaan kokoista tukkia alkaisi pilkkoa.
Teoksessa symboliikkaa muhii ja toteutuksen visuaalisuus tuo siihen yhden ellei
parikin tasoa lisää. Ensimmäisen näytöksen näyttämö on pelkistettyä, modernia
mustaa, missä kallioiden virkaa toimittaa erikorkuinen lavarakennelma. Mökin
sisäinen maailma on siirretty lavasteiden taakse yleisön katseilta piiloon. Toisessa
näytöksessä mustan vastapari valo astuu esiin, ja näyttämö on muuttunut saaristomökin
sisäiseksi miljööksi. Ulkoinen ja sisäinen on siis jaettu kahtia. Kaiken tämän
rekvisiitan katkaisee elävä kuva: livevideot, jotka siirtävät katseen tyhjältä
näyttämöltä kulissien taakse varsinkin ensimmäisessä näytöksessä. Katsomon pieni
Joona on hukassa, kun vettä pärskitään kasvoille meriltä ja laitureilta. Nyt
etäännytetään voimalla, rikotaan illuusiota, että teatteri olisi vain näyttelijöiden
luomaa illuusiota, ja näytetään, että 2000-luvulla illuusion voi tuplata kuin
sijoitustuoton: teatteri on myös suoratoistopalveluiden karkkikauppa. Aikana,
jolloin romaanit siirtyvät audiotarinoiksi, siirtyy myös draaman estetiikka liikkuvaksi
kuvaksi, jota voi katsoa teatteritaloiksi kutsutuissa rakennuksissa.
Ensimmäisen näytöksen aikana en vielä ymmärrä, miksi katson
draamaa elokuvailmaisun kautta. Minun on vaikea vastaanottaa uutta, haluan niin
kovasti tuntea jotakin, haluan että sisälläni kolahtaa, mutta kerronta
etäännyttää liikaa. On kuin katsoisin stadionkeikalla ihailemaani bändiä pelkältä
screeniltä näkemättä yhteyttä lainkaan livenä. Oloni on huijattu.
Mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella?
Koska Sinivalas on yhdelle ihmiselle suuri pala
haukata, on parempi katsoa sen sisältämiä pieniä asioita. Elena Leeve
(Anna) on keskushenkilönä karismaattinen; hänessä on jotakin hyvin
rakastettavaa. Näytelmän Anna on vakava, levoton ja onneton, riuhtoo
rakkaudessa ja etsii sitä vasemmalta ja oikealta. Leeve on ehdottomasti yksi
Kansallisteatterin helmistä. On vaikea kuvitella, että hän alisuoriutuisi
joskus jossakin.
Myös Emmi Parviaisessa (Laura, kuvassa) on jotakin maagista. Sinivalaassa
hänen kasvojensa mimiikasta ja metallisen vahvasta äänestä tulee produktion
kiehtovin osa, sillä toisessa näytöksessä kirjailija Laurasta tulee tarinan
kertoja. Hänen valkokankaalle heijastetut kasvonsa alkavat kirjoittaa
sisarusten tarinan aristoteelista kaarta eteenpäin kliimakseineen kaikkineen. Ilman
eskaloitumista ei olisi draamaa. Lopulta Laura on se, joka määrittelee tarinalle
myös lopun, ja Sinivalaasta tulee hänen käsialaansa, fiktiota.
Myös Eero Ahon näyttelemän Erkin, Annan salarakkaan,
merkitys kohostuu tarinassa tyylikkäästi. Kun Annan aviomies Matias (Heikki
Pitkänen) taistelee masennuksessaan ja pariskunnan liitto hilseilee,
tarjoaa Erkki Annalle pakopaikan ja taukoa tulevaisuuden muovaamisen
hankaluudessa. Englantilainen pappi John Donne sen meille jo kertoi: yksikään
ihminen ei ole saari. Me tarvitsemme toisiamme selvitäksemme. Annan perhe
tarvitsee toisiaan. Ihmiskunta muodostuu toisiaan tarvitsevista ihmisistä,
mutta jos jo perheen kokoinen yksikkö on vaikea hallita ja pitää kasassa, miten
voimme edes kuvitella ratkaisevamme suuremman mittakaavan ongelmat kuten
ilmastomuutos, näytelmä kysyy.
Toinen näytös antaa vastauksia ensimmäisessä kokemaani
turhautumiseen. Kauas työnnetyt henkilöhahmot päästetään katsojaa lähemmäksi,
ja draaman kaari alkaa vinkua kireydestään. Ikään kuin päästäisiin asiaan. Vieraannuttamisen
kikoista ei kuitenkaan luovuta: lavalle tuodaan kameraoperaattorit ja
statistit, videopätkien epäautenttisuutta korostetaan näyttämällä lavastettu
tilanne työryhmineen, stillkuva ja hidastettu näytteleminen leikkivät jälleen
teatteria ja elokuvaa sekoittavilla tekniikoilla.
Kokonaisuudessa on paljon; huomion kiinnittämistä vaaditaan
jatkuvasti, sillä merkityksiä on luotu monelle tasolle. Silti minulle Sinivalas
oli eniten näytelmä perheen sisäisestä dynamiikasta ja häiriötekijöistä. Vaikka
ilmastomuutos oli aiheista yksi ja perheessä oli jopa kaksi alalle omistautunutta
tutkijaa, kiinnittyy oma katseeni aina mikrotasolle: mikä erottaa yksikön, mikä
liimaa sitä yhteen, miten ihminen tarvitsee toista ja millainen on ihminen,
joka ei saa apua tai tarvitsemaansa rakkautta?
Paavo Westerbergin kirjoittamassa ja ohjaamassa Sinivalaassa
on paljon ja sitä hienosti. Tunkkaisuudesta produktiota ei voi syyttää. Audiovisuaaliset
ja lavastukselliset ratkaisut ovat tätä päivää: ne kiihottavat aisteja mutta
ikävä kyllä siinä myös samalla heikentävät kerrontaa. Isoista asioita julistetaan
parhaiten pienten kautta, ja less is more ei ole koskaan huono vinkki.
Olen huomannut, että nykyisin minut teatteri saa riipaistuksi juuri
kerronnalla, joka on kuorinut kaiken turhan ympäriltään. Yksi parhaista mitä
olen Kansallisteatterissa nähnyt, on viimevuotinen Duncan MacMillanin Kaikki hienot jutut tai Heini
Junkkaalan Homoäiti. Ne eivät kuitenkaan ole Suuren näyttämön narratiiveja,
mutta viihdyn huomattavasti paremmin kitukasvuisemman kerronnan parissa. Tosin
Kansallisen Sapiens oli omassa isossa luokassaan riemastuttava poikkeus ja pääseekin teatterini top-kymppiin!
Mitä muuta tuli mieleen?
Taidemaailma tuntuu möyrivän keskiluokkaisuuden poterossaan.
Tästä on pidetty puheenvuoroja ainakin kirjallisuuden kohdalla: Kun kirjoittava
ryhmä muodostuu akateemikoista (vrt. esim. viimevuotisiin Helsingin esikoiskirjapalkintoehdokkaisiin),
kertovat usein romaanitkin keskiluokasta, sen taiteilijoista ja valkokauluksista.
Kuinka monessa kirjassa elämänsä taakkaa poteekaan valokuvaaja, kirjailija,
teatterintekijä, toimittaja, tutkija, opettaja, lääkäri? Missä ovat
putkimiehet, vakuutusvirkailijat, siistijät, asiakaspalvelijat, metsurit,
kampaajat, taksikuskit, lähihoitajat tai puutarhurit? Sinivalaan
ammattikarttaan mahtuu öljy-yhtiön vastuullisuusosaston huipputekijää,
ilmastotutkijaa, rockmuusikkoa, lääkäriä, Hollywood-näyttelijää, mutta kukaan hahmoista
ei istu kaupan kassalla tai telemarkkinoi. On väitetty jopa, että tällainen
taiteen luokkarajoittunut roolitus juuri karkottaa yleisöstä heitä, jotka eivät
löydä itseään teoksista. Kun kirjallisuus ja teatteri kertoo pelkästään tietyn
yhteiskuntaluokan tarinoita, on vaarassa, että taiteen kuluttamisesta tulee ylellisyyttä
ja taide saa nuhjuisen keskiluokkaisuusleiman. Onneksi totuus ei kuitenkaan ole
näin tylsä vaan raikkaita poikkeuksia löytyy, kun niitä etsii.
Kenelle suosittelisin?
Voin suositella Sinivalasta melkein kelle tahansa. Jopa sellaiselle katsojalle, jonka teatterikokemukset ovat vähäisiä. Sinivalas päivittää käsityksen siitä, minne teatteri on menossa, ja se myös jää häiritsevästi pyörimään ajatuksiin. Kaikkia valas ei luokseen kuitenkaan päästä eikä kiehdo, se on selvä. Mutta produktion visuaaliset raamit ovat kohdallaan, ja joskus katsojan täytyy vain odottaa yli väliajankin saadakseen vastauksia ensimmäisen näytöksen synnyttämiin ärsykkeisiin. Joskus täytyy malttaa. Ja jos käy kuten minulle, että katsoessa tulee ikävä omankokoisia näytelmiä, niin eihän se ole paha. Kasarimusiikki vain soimaan ja henkinen paluu digiaikaa edeltäviin yksinkertaisuuden vuosikymmeniin helpottaa!
Sinivalas, Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä
Esiintyjät: Eero Aho, Elmer Bäck, Kristiina Halttu, Elena Leeve, Esa-Matti Long, Markku Maalismaa, Emmi Parviainen, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen ja Timo Tuominen
Ohjaus: Paavo Westerberg
Lavastus: Kati Lukka
Dramaturgi: Eva Buchwald
Valo- ja videosuunnittelu: Ville Seppänen
Musiikki ja äänisuunnittelu: Kasperi Laine
Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen
Esiintyjät: Eero Aho, Elmer Bäck, Kristiina Halttu, Elena Leeve, Esa-Matti Long, Markku Maalismaa, Emmi Parviainen, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen ja Timo Tuominen
Ohjaus: Paavo Westerberg
Lavastus: Kati Lukka
Dramaturgi: Eva Buchwald
Valo- ja videosuunnittelu: Ville Seppänen
Musiikki ja äänisuunnittelu: Kasperi Laine
Pukusuunnittelu: Tuomas Lampinen
*****
Iso kiitos Kansallisteatterin Bloggariklubille lipuista!
*****
Lue aiheesta lisää: Sinivalaan on käynyt katsomassa myös mm. Tuijata ja Kirjaluotsi.
*****
Lue aiheesta lisää: Sinivalaan on käynyt katsomassa myös mm. Tuijata ja Kirjaluotsi.
Kommentit
Lähetä kommentti