Nuoren Antin kärsimykset
Antti Rönkä: Nocturno 21:07
Gummerus, 2021
191 sivua
Lainattu kirjastosta
Jos Antti Röngän esikoinen Jalat ilmassa (2019) olikin paljas ja raadollisen rehellinen autofiktiivinen romaani, on tämä hänen toinen romaaninsa entistäkin avonaisempi haava, lähes maanisuuteen ulottuva tunnustuskirja.
Sen enempää menemättä
kummankaan teoksen omaelämänkerralliseen elementtiin Nocturno 21:07 on kielellisesti
kehittyneempi ja askeleen pidemmällä kuin esikoinen. Rönkä on vaihtanut kerronnan
kolmanteen persoonaan. Ulkopuolelta päähenkilöä katsova kertoja onnistuu
sukeltamaan nuoren miehen seksuaaliseen heräämiseen vavisuttavan intiimisti;
Röngän kerronnanlahjat ovat viimeistään tällä romaanilla sinetöidyt. Hän tekee
yksityisestä yleisen – kaunokirjallisuuden tehtävistä se kaikkein kiehtovin.
Minulle lukijana ei
ole kiinnostavaa, tiirailenko nyt todella kirjailijan omaan nuoruuteen.
Kiinnostavinta on se sanallinen intensiivisyys, millä kirjailija tarkastelee
13-vuotiaan pojan heräämistä siihen, että hänellä on pragmaattisten toimintojen
ohella myös kemiallisesti toimiva kroppa. Hänellä on jokin sellainen outo
voima, jota nimitetään seksuaalisuudeksi, ja tämä voima voi vaikuttaa
tuhoavalta, likaiselta, kaiken kaikkiaan väärältä tavalta nuoren ihmisvartalon esiintymiselle.
Romaanin hieno nimi
viittaa kriittiseen hetkeen, kun Antti-niminen poika saa ensimmäisen
siemensyöksynsä eräänä iltana kello 21:07. Kelloradion siniset digitaalinumerot
muistuttavat häntä siitä lähtien tapahtumasta, jota poika ei voi kontrolloida vaan
joka on hänen ruumiinsa valinta. Mieleltään vielä kovin lapsi ei kykene
käsittelemään tapahtunutta. Hän kuvittelee olevansa ainoa laatuaan, likainen runkkari
ja paha ihminen, joka ei pysty estämään ruumiinsa vääränlaisia toimintoja. Hän on
näin astunut yli sen väkivaltaisen rajan, jolta ei paluuta ole: aikuisuuden.
Nocturno jakaantuu kahteen aikatasoon: nuoruusvuosiin
kotikylässä ja nykyhetkeen Helsingissä, kun päähenkilö on jo esikoisteoksensa
julkaissut kirjailija. Epävarmuus ja ulkopuolisuus eivät ole karisseet Antista
mihinkään. Hän on edelleen täysin hukassa olemisensa kanssa, kuin hänen
ruumiinsa ja mielensä olisivat kaksi eri henkilöä, toisiinsa siamilaisina
kaksosina kuitenkin yhteenliitetyt. Kun ruumis toimii, mieli ei haluaisi mukaan
mutta irrottautuminen on mahdotonta. Kudokset pitävät tiukasti yhdessä.
Röngän kuvaama polaarisuus on hengästyttävää – ja totuudessaan
surullista. En usko, että kenenkään meistä mieli on 25-vuotiaana täysin valmis,
mittaansa hiottu paketti, vaan ikääntyminen tarkoittaa alituista identiteetin muutosta
eläkepäiviin asti. Kyky tonkia identiteettiä on kuitenkin jokaisella erilainen.
Röngän lahja on ehdottomasti valmius nähdä sekaisin olevan nuoren miehen sisälle.
Tärkeintä ei ehkä olekaan vastaus, ongelman lopullinen ratkaiseminen vaan se,
että ymmärtää persoonallisuuden olevan ikuinen ongelmien kimppu, laatikko täynnä
moraalisia kysymyksiä, joiden parissa joutuu tappelemaan vuosikymmeniä. Se
miten kirjailija Rönkä katsoo päähenkilöään Anttia on kaikessa
raadollisuudessaan kaunista ja lempeää. Ja siksi riipaisevaa.
Antti ei vastannut isälle mitään. Hän ei
osannut vastata isälle mitään. Hän osasi hyvin harvoin vastata kellekään
mitään. Hän vain käveli hiljaa, ja äiti ja isä ja siskokin kävelivät hiljaa, kenkien
pohjat kuin hiekkapaperia raps raps, kunnes äiti sanoi että Antin pitäisi heiluttaa
käsiään samalla kun hän käveli, muuten hän näyttäisi mielipuolelta, joka oli
sitonut itseensä pommin. Sekin oli totta, juuri siltä Antti näytti, kun hän
käveli sillä tavalla kädet tönkköinä. Hän alkoi heti heiluttaa käsiään, hän
yritti heiluttaa oikein kunnolla, mutta sekin tuntui mielipuoliselta, vielä
pelottavammalta kuin se, ettei heiluttanut ollenkaan. (s. 11)
Hyi helvetti Antti, runkkari, ovat päähenkilön
ajatuksen varjoja, jotka toistuvat romaanissa alusta loppuun. Antti ei kykene
käsittelemään halujaan edes nuorena aikuisena. Hän on itselleen ikuisesti
vääränlainen ja huono. Tyttöystäviä on, mutta rakkaus on vaikea kamppailulaji,
jos ei ensin rakasta itseään. Mistä kumpuaa Antin epävarmuus ja risaisuus?
lukija kysyy. Miksi hän on toisinaan itselleen neroutta lähentelevä
sankarihahmo ja yhtäkkiä sittenkin valmiina painumaan maanrakoon? Hän haaveilee
tähteydestä bändissä, vaikkei edes kykene perustamaan bändiä. Ylikohostunut
uskominen omiin kykyihinsä kaatuu hetkessä sosiaalisissa tilanteissa. Itseinho kääntyy
väkivallaksi omaa minuutta kohtaan. Nuori Werther kärsii ja puhuu itsensä
tappamisesta, mutta konkretian sijaan Antti yrittää tappaa sitä toista siamilaista
itsessään.
Nocturno 21:07 on rehellinen mielen tonkimisromaani,
mutta kaikessa surullisuudessaan toivoa löytyy. Kyllä sitä Antillekin on tarjolla,
olen siitä varma.
Hän jatkoi matkaansa, mutta säiliöt jäivät.
Kaikki jäte joka niiden kautta on kulkenut. Pahvi, paperi ja metalli ja muovi.
Jäte vaihtui säiliöissä niin kuin ihmisissä tunteet ja ajatukset. Tämä jatkuva
liike, ikuinen alusta aloittaminen. Vain säiliöt pysyvät, ja nekin ruostuivat.
(s. 190)
***
Romaania on luettu ainakin näissä blogeissa: Kirjaluotsi, Tuijata. Kulttuuripohdintoja ja Kirja vieköön.
Tämä kiinnostaa, vaikken varsinaisesti kohderyhmää olekaan.
VastaaPoista