Tarina äitiydestä
Taina Latvala: Torinon enkeli
Otava 2021
333 sivua
Omasta kirjahyllystä
Artikkelissani ’Kohtalokas loitsu’ syvennyn tarkemmin residenssin historiaan. Aihetta tutkiessani olen istunut tuntikausia kansalliskirjastossa ja perehtynyt vanhoihin lehtileikkeisiin. Niitä lukiessani kuulin ensimmäistä kertaa naisesta nimeltä Maria Caterina Tardelli sekä hänen tyttärestään Biancasta. (Lorenzo Moravia)
Lorenzo Moravia on Torinon Via
Montanalla sijaitsevan taiteilijaresidenssin sihteeri ja Torinon mystisestä
historiasta kertovan Hyvä ja pahan voiman kaupunki -teoksen tekijä. Hän
on mies, johon särkynyttä sydäntään paranteleva 36-vuotias naiskirjailija ottaa
yhteyttä ennen joulua, koska hän tarvitsee aikalisän ja haluaa lähteä pois
Helsingistä. Residenssissä sattuu olemaan vapaata, ja kirjailija pakkaa
laukkunsa päivää ennen jouluaattoa ja suuntaa kuukaudeksi Torinoon.
Matkalaukussa reissaa myös kariutunut
pitkäaikainen parisuhde ja äitiyden polttavat kysymykset: ollako vai eikö olla
äiti? Kirjailijan ero johtuu suureksi osaksi jahkailevasta suhtautumista lapsen
hankintaan, ja puoliso kyllästyy. Minäkertoja luulee pakenevansa taiteen ja
historian pariin Torinoon, mutta joutuukin kohtaamaan siellä suurimman
pelkonsa: haluaako hän koskaan omaa lasta, ja jos, selviääkö hän äitiyden
kaikista silmäpussitaakoista.
Taina
Latvalan romaanissa Torinon enkeli on
alkuasetelma, jonka kautta lapsettomuutta ei juurikaan ole kirjallisuudessa käsitelty:
Millaista on, kun parisuhde on vankka mutta lapsia ei uskalleta tehdä (tai siis
tarkoitan toki: uskalleta kokeilla tehdä – mikäänhän ei elämässä ole niin
epävarmaa kuin jos se liittyy syntymättömiin lapsiin)? Saako vanhemmaksi
tulemista pelätä, saako oman tilan ja voimavarojen kaventumista arkailla? Onko
ihmisellä oikeus olla lapseton epävarmuuden ja muutoksen pelon vuoksi?
Tällainen teema ei kirjailija Latvalan
mukaan nimittäin ole aihe, joka nostetaan kahvipöytäkeskusteluissa ketterästi
esiin. On vaikea tunnustaa, että lapsen saaminen, vastuun kantaminen – se iso muutos
– pelottaa. On helpompi tunnustaa, että pelkää kipua, pahoinvointia ja synnytystä,
kuin sanoa, että haluaa säilyttää tilansa, aikansa, rintansa ja hyvät
unenlahjansa ja että epäilee omaa jaksamistaan seuraavien 18 vuoden ajan. Uskon
monen naisen käyvän näitä seikkoja mielessään läpi, mutta pelko itsekkääksi ja
omahyväiseksi leimaamisesta sulkee suun. Lapsettomuus voi olla vapaa valinta
tai olosuhteiden pakko, mutta se voi myös olla askel, jota ei uskalla vain
ottaa.
Torinon enkelissä aihetta käsitellään mystiikan ja ihmeen kautta. Naiskirjailija – hyvin
paljon kirjailija Latvalaa muistuttava hahmo – tapaa Torinon illassa pienen,
eksyneen tytön, joka ei puhu mitään mutta lähtee silti kirjailijan mukana
residenssiin lämmittelemään ja syömään. Tästä alkaa muutamien päivien pituinen ristiretki,
joka muuttaa naisen elämän: Minusta tuli äiti 24. joulukuuta vuonna 2019 romaani
alkaa evankelishenkisesti. Talvinen Torino tekee taikojaan ja residenssissä
tuntuu kummittelevan – mikä kaikki on lopulta totta ja mikä vain sotkuisten
ajatusten kutomaa harhaa?
Latvala liikuttaa tarinaansa jouhevasti
ja vuorotellen minäkertojan parisuhteessa ja löytyneen pikkutytön arvoituksessa
poukkoillen. Raamatullinen teema toistuu humoristisesti kohdissa, kun
kirjailija etsii vastausta elämän kipeisiin kysymyksiinsä satunnaisilla Uuden
testamentin katkelmilla tökkäämällä sormensa jonnekin pyhään kirjaan.
Torinon enkelissä realismia edustaa kriittistä lapsentekoikää lähestyvän naisen pohdinnat
parisuhteesta ja äitiydestä. Kertoja on jonkinlaisen ikäkriisin kourissa ja
etsii ulospääsyä, ratkaisua. Torino on vain väline siihen. Toisen ulottuvuuden
romaaniin tuo mystinen, mykkä italialaislapsi, jonka minäkertoja ristii
Biancaksi yllämainitun Lorenzon kirjan mukaan. Lapsen saapuminen naisen elämään
on eräänlainen neitseellinen synnytys ja lopulta merkityksellinen tekijä naisen
mielen peilinä. Romaani ylipäätään sisältää paljon peilejä, jotka heijastavat
mitä milloinkin. Totuus välkehtii niissä eikä ole koskaan itsestäänselvä.
Kerronta on varsin sujuvaa, juuri
sellaista, että kirjaan haluaisi keskittyä rauhassa ja siihen tarttuu joka
kerta keskeytysten jälkeen yhtä innostuneesti; on pakko saada tietää, mistä
tässä oikein on kyse. Dekkarimaista maustetta on siis ripoteltu sivuille, mutta
toisaalta niin ihanan maltillisesti, että teos säilyttää kertomakirjallisen romaanimuotonsa
eikä muutu eläväksi trilleriksi. Nautin suunnattomasti siitä häkellyttävästä
tunteesta, etten tiedä mitä oikeastaan tapahtui ja mihin uskoa. Minäkertojan
epäluotettavuus kutkuttaa!
Latvalan romaani kerännee fanikuntansa.
Kerronta, sen vahvuudet ja kimmoisuus ovat kirjailijalla taiten halussa.
Elokuvallisuus ei ole tästä romaanista yhtään irti. Putosin kirjailijan luomaan
ansaan ja yritin kovasti googlettaa torinolaista taiteilijaresidenssiä sekä
kirjan lopussa listattuja, residenssissä asuneita muka-kirjailijoita (oleellisesti
tarinaan liittyvää Knausgårdia lukuun ottamatta), mutta eihän koko kaupungissa
ole edes sellaista katua kuin Via Montana! Touché, Latvala!
Romaanissa pohditaan äitiyden taakkojen
ohella myös naisen seksuaalisuutta; perinteinen huora-madonna-akseli siis värisee.
Tämän teeman käsittely jäi kuitenkin hieman ohueksi, minkä vuoksi romaanin
loppupuolella paisuva eroottinen fantasia nousee turhan irtonaiseksi eikä näin
lunasta paikkaansa. Itse olisin jättänyt kohdan kenties jopa kokonaan pois,
sillä se ei palvellut kokonaisuutta vaan kompuroitti lukijan.
Kohtaus toisaalta kartoittaa päähenkilön
luonnetta: kertakaikkinen epävarmuus ja epäkypsyys, eräänlainen infantiilius,
joka saa päähenkilön huokailemaan vielä parisuhteessakin muiden miesten perään,
yritti puskea kyseisessä kohtauksessa esiin. Ei niin, että eroottiset haaveet
olisivat kehittymättömän naisen merkki, vaan ehkä kuitenkin niin, että romaanin
naishahmolle kaikki varteenotettavasti hyvännäköiset miehet tuntuivat olevan
mahdollisia seksikumppaneita. En tiedä, onko vika minussa lukijana, vai missä,
jos näen jonkinlaisena epäkypsyytenä haluta aivan kaikkia. Voiko olla niin,
että itsevarma ja kypsä ihminen vaati haluiltaansakin rajoja, on ikään kuin
tarkka valinnoistaan ja täten haluistaan?
Torinon enkeli synnyttää monenlaista pohdintaa. Äitiydestä eniten. Milloin nainen on
valmis äidiksi ja kuka sen valmiuden takaa? Mitä on kehollisuus ja naiseus
sitten, kun kehonsa lahjoittaa toisen ihmisen, sen vauvan, käyttöön? Muuttuuko
keho, ihminen, nainen? Olemmeko me kaikki naiset potentiaalisia äitejä, toiset
meistä eivät vain koskaan käynnistä tätä tarinaa itsessään?
”Mamma”, hän sanoi ja katsoi
minua pimeässä. Sydämeni takoi hänen korvaansa vasten. Hänen äänensä oli
pehmeä, niin kaunis ja lämmin, kun hän sanoi sen. En tiennyt, mitä olisin
vastannut, mikä olisi ollut oikea lause, ja niinpä minä sanoin vain ”Si”.
Halasin häntä tiukasti, niin kuin halataan sellaista ihmistä, josta ei halua
koskaan erota juna-asemalla eikä lentokentällä, niin kuin halataan jotakuta
sellaista jota aina kantaa mukanaan, kaikkina elämän hetkinä, kuin salaisuutta
jota ei halua kertoa kenellekään, tai kuin verta omassa sydämessä. (s. 245)
***
Romaania on luettu myös muissa blogeissa, mm. Tuijata. Kulttuuripohdintoja, Hemulin kirjahylly, Kulttuuri kukoistaa.
Torinon enkeli vaikuttaa ihan minun kirjaltani. Kiitos hienosta arviosta!
VastaaPoistaVastaisin kommenttiisi, että halutkin varmasti vaihtelevat ihmisestä, iästä, tilanteista, hormoneista, vastapuolesta, paikoista jne. riippuen. Minusta Latvala on kirjoittanut hyvin mielenkiintoisen naishahmon haluineen, huolineen, pelkoineen, ajatuksineen. Hyvin samaistuttava henkilö varmasti monelle lukijalle. Itsellä ei ollut esim. synnytyspelkoja, mutta uskon, että ne voivat olla aika rajoittavia ja ahdistavia.
VastaaPoista