Rosenlundin jäätynyt meri
Mathias Rosenlund: Kuohukuja 5
2015, Schildts & Söderströms
155 sivua
2015, Schildts & Söderströms
155 sivua
Näin kerran unta, että kanniskelin mukanani kangaskääröä. En
enää muista, miten kauan sitä tein tai mitä muuta samalla tein. Muistan unen
tunnelman. Jokin tiivis tunne oli kääntymäisillään katastrofaaliseen suuntaan.
Olin menettämäisilläni jotakin, jokin oli luisumaisillaan hallinnastani. Ja
kaikkein selvimmin muistan, mitä tapahtui sekunnin murto-osa ennen unen loppua:
pudotin kangaskäärön maahan, ja sen sisältä vieri esiin pieni sikiö. Sillä oli
pikkuveljeni kasvot. (s. 118)
On vaikea määritellä tai eritellä sitä, miksi Mathias
Rosenlundin teksti puree minuun aivan järjettömällä tavalla. Olen lumoutunut
hänen rehellisyydestään ja analyyttisestä mielestä, kielestä, jolla hän raapii
itseään vereslihalle kertomalla asioita, joista meistä kukaan harvemmin haluaa
edes läheisilleen puhua: varattomuudesta, masennuksesta, perheen sisäisestä
pahasta olosta, alkoholismista ja peloista elää omaa elämäänsä oikein.
Tiedän,
etten ole kokenut koskaan samalaista sisäistä tuskaa kuin Rosenlund, mutta
tunnistan hänen teksteistään jotakin niin uuvuttavaa, että se saa minut lähes
onnelliseksi. Tunnistan sen masennuksen peiton ja mustaharmauden, jossa hän
elää, vaikkei minulla ole omakohtaista kokemusta masennuksesta. Tai jos onkin,
on se ollut vain mitätön murto-osa siitä kivusta, mitä kirjailija tai hänen
veljensä ovat käyneet läpi. Ymmärrän sen niin kuin hän puhuisi minun
elämästäni.
Sen vuoksi päättelen, että Rosenlundin täytyy olla järisyttävän
hyvä kirjoittamaan. Hänen omaelämäkerrallinen esikoisteoksensa Vaskivuorentie 20 herätti kaksi vuotta
sitten ylistysten ohella myös vastalauseita ja sai kritiikkiä osakseen – tai ei
niinkään kirja, vaan se elämä, mistä hän julisti. En pysty ymmärtämään
esitettyä kritiikkiä. Tunnen sellaista sympatiaa tuota ihmistä ja hänen
kokemuksiaan kohtaan sekä tapaa, miten hän avaa itsensä kaikille meille. Ymmärrän
hänen viestinsä siitä, että köyhyys ei todellakaan ole valintakysymys. On köyhyydellä
tietysti on aina raaminsa. Me suomalaiset emme ole koskaan absoluuttisen köyhiä
samalla tavoin kuin kolmansien maiden ihmiset ovat, mutta tällainen vertaaminen
on aivan kuten vertaisi 70-luvun lapsuutta 2000-luvun lapsuuteen – kohdetta ei
voi tarkastella ilman raameja, joiden sisälle kohde on kulloinkin sijoitettu.
Kuohukuja 5 menee
syvemmälle Mathias Rosenlundin lapsuuteen ja perhesuhteisiin kuin esikoinen ja
keskittyy lopulta yksinäiseen ja masentuneeseen pikkuveljeen Christianiin sekä
Mathiaksen yliopisto-opintoihin. Kirjailijalla on poikkeuksellisen tarkka silmä
analysoida minuuttaan ja sen muokkautumista. Hän pystyy selittämään itseään
kuin ulkopuolelta, mikä on hämmästyttävää. Olla objektiivinen kaikkein
subjektiivisimmassa – sen täytyy olla vaikeaa, tai sitten Rosenlund on vain
onnistunut murtautumaan häpeän toiselle puolen. Siellä ei enää ole estoja,
siellä voi kaikesta puhua, koska kaikella on oikeus tulla kuulluksi. Myös
minuudesta ja sen pirstaleista voi puhua kaunistelematta. Tai veljen
alkoholismista.
Rosenlund puhuu kirjassaan paljon alemmuudesta, alempana
olemisen tunteesta, joka juontaa juurensa huonosta itsetunnosta, perheoloista
ja jonkinlaisesta lapsuuden ajan rakkaudettomuudesta. Hän peilaa omaa
sivistystasoaan muiden kirjallisuutta opiskelevien tiedon ja luettujen kirjojen
määrään, perhe- ja luokkataustoihin, joista hänen tietoisuutensa herää
yliopistoelämän myötä. Samaan aikaan Rosenlund itse painii kotona tuoreena
isänä, ja tyttöystävä potee raskauden jälkeistä masennusta. Näiden kahden maailman,
älyllisten yliopistopiirien ja masentuneisuuden ja rahattomuuden kourissa
taistelevan nuoren parin arjen, vastakohtaisuus polarisoi Rosenlundin elämän
surullisella tavalla.
Epävarmuus siitä, että on oikeus olla jossakin paikassa
juuri sellaisena kuin on, on oletettavasti kovin tuttua itse kullekin. Minulle
ainakin. Voin vielä etäisesti muistaa sen tunteen, kun ensimmäisen kerran osallistuin
Helsingin yliopistolla yleisen kirjallisuustieteen pienryhmiin. Kuulin
sivistyssanoja, joita muut opiskelijat luikauttelivat tuosta vain kuin olisivat
syntyneet ne sanat suussaan. Jälkeenpäin selvitin kirjallisuustieteen
sanakirjasta, mistä he puhuivat. Ahdistuin tekstianalyysien kirjoittamisesta,
koska en osannut sirotella kieleeni sellaista jargonia kuin ympärilläni kuulin.
Olin varma, että juuri se erottaisi minut negatiivisesti todellisista
kirjallisuustieteilijöistä – tekisi minusta jonkin yleisen normin mukaisesti huonon.
Koin ehdottomasti jonkinasteista alemmuuden tuntoa, mutta jollakin tapaa
selätin tunteen, voitin pelkoni ja selvisin.
Kuohukujaa
lukiessa vahvistuu se käsitys, että ihmisyydessä ja selviytymisessä on loppujen
lopuksi ratkaisevinta herkkyys. Mitä herkempi ihminen, sitä vaikeampi hänen on
selvitä niin sosiaalisista kuin yhteiskunnallisista paineista. Taiteellisuuteen
kuuluu aina väistämättä jonkinlaista herkkyyttä, jota ilman taidetta ei synny. On
siis Rosenlundin onni ja epäonni, että hänen sisimmässään majailee
sensorisielu, jonka tuntosarvet tunnustelevat maailman pulssia herkemmin kuin
monen muun. Se sielu saa hänet kirjoittamaan kauniita lauseita mutta myös
pelkäämään elämää.
Olen ollut suuren osan elämästäni murtunut. En ole tuntenut
eläväni oman tahtoni, kunnianhimoni ja intohimoni mukaan vaan jonkin sellaisen
ohjaamana, mikä on kaukana ulkopuolellani eikä liity sisäiseen elämääni,
käsittämääni todelliseen elämään.
Olen kohdannut sairautta, vaikeuksia, köyhyyttä. Oleminen on ollut raskasta ja
hahmotonta. Elin siten monta vuotta: kädestä suuhun, häätöuhan alla, resuisissa
vaatteissa, äärimmäisen toivottomana, edessäni vain valtava joukko esteitä.
Sitten aloin hitaasti kiivetä. Nousin kirjoittamisen ja kirjallisuuden kautta,
ja Franz Kafkaa mukaillen niistä tuli se kirves, jolla rikoin sisimpäni
jäätyneen meren. (s. 9)
Kirjallisuuden tai taiteen
historia on toki täynnä Rosenlundin kaltaisia tapauksia. Taide kaikessa muodossaan on tarjonnut monille kanavan
julkaista aistimansa, puhua siitä mitä on, jotta itse voisi olla olemassa. Myös
Rosenlund kokee pelastuvansa kirjoittamalla ja kirjojen avulla. Mutta tie ei
ole suora ja esteetön. Kirjailijalla todettiin esikoisteoksen ilmestymisen
jälkeen vakava masennus – juuri kun kaiken uuden olisi pitänyt alkaa ja
vahvistaa kirjailijan kuulumista viimein omiensa, kirjoittajien, joukkoon.
Kuohukuja 5 on
tarina itsensä löytämisen vaikeudesta, minuuden itsepäisestä rakentamisesta,
veljesrakkaudesta. Ehkä se on myös tarina toivosta ja intohimosta, josta
ihmisen on pidettävä kiinni, vaikka kaikki muu hajoaisi ympärillä. Se on tarina
siitä jäätyneestä merestä, joka vähitellen sulaa. Voi miten toivoisin kirjailijalle
valoisampaa tulevaisuutta, sulamerelle pientä puuvenettä, jolla hän voisi
soutaa menneisyytensä yllä mutta ehdottomasti siitä vapaana valitsemaan
suuntansa ja hänelle itselleen tärkeän rannan.
Tämän kirjan luettuani jaksan uskoa, että Rosenlund on jo matkalla sinne.
Blogissani on sinulle haaste.
VastaaPoistaKiitos Omppu! <3 Olen jo yhden haasteen jäljessä - aikani ei vain riitä, vaikka tahtotila on suuri! Mutta ehkä joululomalla... Ihanaa joulua sinulle!
VastaaPoista