Villit koirat ja vapaa ruoho
Virpi Pöyhönen: Doe
WSOY, 2015
276 sivua
Äiti. Minä en halua kadota vihaan. Haluan elää aidan
molemmilla puolilla, katsoa totuuteen suoraan ja väistämättä, yrittää nähdä
selkeästi. Ja se voi tapahtua ainoastaan ilman vihaa. Vasta sen jälkeen kaikki,
ja tarkoitan aivan kaikki, voi muuttua, vasta silloin ruoho lainehtii aidan
molemmilla puolilla. (s. 275)
Olen viime aikoina kummastellut kirjamakuani. Sytyn aina
surkeista tarinoista, rikkinäisistä ihmisistä, menetyksestä ja inhottavista
ihmiskohtaloista. Toivon pilkahdus ilahduttaa, mutta sitä ei mitenkään tarvita,
jotta kirja voittaisi minut puolelleen. Minulla on aina ollut sitkeä
draamankaipuu sisälläni. Mutta draaman pitää maistua vähän äkkiväärältä, ripaus
epäreiluutta ja paskaa säkää tekee minulle nautinnon. Surussa on minun parhaat
evääni. En todellakaan ole keveiden ja runollisten tarinoiden ystävä, enkä
myöskään kaipaa korulauseita ja mahtipontisia, kerronnallisia sinfonioita –
taidan olla niihin hieman liian yksinkertainen. Haluan lauseeni kompakteina ja surun
selittelyittä. Asiat kuten ne ovat. Mietin itse loput ja tulkitsen. Jaarittelu
saa minut tylsistymään, ja ilmeisesti kaikenlainen liika onni.
Sellaisille ihmisille kuin minä ovat kirjat kuten Virpi Pöyhösen Doe suurta mannaa. Jos tunnistat yltä itsesi, Doe saattaa olla myös sinun kirjasi.
Pöyhösen uusin romaani on kertomus äidistä ja tyttärestä. Se
on kertomus kivusta, joka siirtyy äidiltä tyttärelle, kunnes kipu muuttuu
vihaksi, jonka kanssa ei voi elää. Patty Jonesin äiti hylkää perheensä, kun
Patty on alta kymmenen. Lapsuus amerikkalaisessa, köyhille tarkoitetussa
sisäoppilaitoksessa vie lopulta Pattyn nuoruuden, puhtauden. Tilalle hän saa
kyvyttömyyden rakastaa omia lapsiaan, tai ainakin kuutta poikaansa. Ash, Ben,
Cee, Dan, Evy ja Foo ovat Pattylle vain aakkosten kuusi ensimmäistä kirjainta,
kuin äkkiseltään ruutupaperille sutaistut luonnokset. Pattyn ainoa tytär Mary, kovin
nuorena saatu esikoinen, saa kaiken sen rikkinäisen rakkauden, jota Patty
sisällään kantaa. Tästä rakkaudesta tulee kuitenkin selli, joka vangitsee
kirjaimellisesti. Lopulta 14-vuotiaalla Marylla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin
paeta äitiään, jota hän uskoo vihaavansa.
Pöyhösellä on vangitseva kyky kuvata tavallisen elämän
traumoja köyhässä, amerikkalaisessa pikkukaupungissa. Sen vastapainona on
ahtaalle ajetun intiaaniheimon vapaa elämä aitojen sisällä reservaatissa –
Pattyn lapset ovat puoli-intiaaneja, sillä sisäisen rauhan ja ehkä rakkauden
toiseen ihmiseen Patty on löytänyt vain intiaanien reservaatista. Kaupungissa
kukaan ei ole vapaa, sillä sinne muuttaa mystinen Harry Battlefield, joka
rakentaa taloja ja aitaa niiden ympärille tuhoten samalla asumatonta maata,
ruohoa, joka haluaisi kasvaa vapaana.
Pöyhönen liikuttelee rahaa ja valtaa edustavan Harryn
ympärillä vertauskuvia haikarapoikasista, joita tapetaan silkasta tappamisen
ilosta, ja nuorten kalastelusta töihin, jotka eivät päivänvaloa kestä. Doe
pursuaa merkityksiä ja symboliikkaa, mutta romaania voi aivan hyvin lukea ilman niitäkin
pelkkänä perhetragediana.
Ja sitten on ne koirat. Kaupungin, Doen, kaduilla juoksee
vapaana lauma villiintyneitä koiria, joiden vuoksi yksinäisen ihmisen ei ole
hyvä liikkua kadulla iltaisin. Käsilaukusta on paras löytyä kättä pidempää,
remmi tai hiuslakkapullo, jolla kävelijän piirittävät ahnaat koirat voi voittaa.
Jos ne huomaavat pelon, ne lähtevät seuraamaan. Lönkyttävät
ensin perässä, joka askeleella aavistuksen lähempänä, ja kun ne ovat aivan
kannoilla, ne hyökkäävät. Pari kaartaa eteen, loput sivuille ja taakse, kunnes
pakotietä ei ole. (s. 10)
Kerros kerrokselta ja symboli symbolilta, Pöyhönen rakentaa pientä
yhteisöä, jonka ympäröi jokin epämääräinen paha, aina voimakkaampi ja
hallitsevampi kuin kukaan sitä vastaan rimpuileva. Paha on niissä, joilla on
valtaa ja rahaa, mutta pahuus on myös vanhemmissa, jotka eivät osaa pelastaa
lapsiaan itseltään.
Tässä pelottelussa sekä lapsuuden yksinäisyydessä ja
ikävässä, jolle ei löydy paikkaa tulla surruksi, Pöyhönen on taitava kuvaaja.
Hän ei rönsyile eikä alleviivaa kipupisteitä, vaan antaa ilmaa tarinan alle
tyylitellyllä kielellään. Pöyhösen kieli kampitti minut jo sivulla 31, kun
kahdeksanvuotias Patty, juuri äitinsä hylkäämä, joutuu kesän jälkeen taas
kouluun ja eroon lukukaudeksi kodistaan. Tämän kohdan lohduttomuutta
nieleskelin pitkään:
Isä jätti minut koulun pihaan, nosti matkalaukun autosta
eikä halannut lähtiessään. Cadillac katosi pölypilveen ja kohta en edes kuullut
moottorin ääntä. Seisoin yksin keskellä koulun pihaa, reppu selässä,
matkalaukku maassa. Muut eivät olleet vielä tulleet, oli liian hiljaista, piha
tuntui vieraalta, aivan kuin en olisi koskaan käynyt siellä. Se oli eri paikka
ilman puhetta, huutoja, naurua ja kiljahduksia. Ilman ihmisiä. Laskin repun
maahan matkalaukun viereen ja, jotain tehdäkseni, kävelin keinulaudan luo.
Yritin ponnistaa ylös, mutta se ei onnistunut. Keinulaudalla ei voi olla yksin.
Tai voi yrittää, mutta siitä ei tule mitään. Yksin ei tule mitään.
Doe on hieno romaani. Se avaa lukijalle kuvan maailmasta,
joka on ehkä geograafisesti kaukana, mutta jonka henkilöt ovat arkea täälläkin:
ahdistuneita, loukattuja ja rikottuja, rampoja rakastamaan itseään ja
läheisiään. Näiden joukossa Mary on poikkeus. Hän on kuin ruohonkorsi, joka
pistää aavikon tomusta esiin ja yrittää selvitä kuivuudessa. Hänet on petetty,
mutta kaikesta kivusta huolimatta hän ei halua valita vihaa aseekseen, jolla
lyödä kaupunkia riivaavia villikoiria vasten kuonoa.
En haluaisi arvottaa kirjoja, sillä se ei koskaan ole koko
totuus. Mutta jos asettaisin lukemiani romaaneja paremmuusjärjestykseen,
uskaltaisin sanoa, että Doe on yksi parhaista lukemistani kirjoista tänä
vuonna. En sano paras silkasta rakkaudesta niin monta muuta hyvää kirjaa
kohtaan. Mutta kärkipäässä olet, Virpi Pöyhönen, enkä taidakaan selitellä tätä
tämän enempää.
Kommentit
Lähetä kommentti