Idoli
Juha Siro: Idoli
Like, 2016
245 sivua
Like, 2016
245 sivua
Kirjailija–runoilija
Juha Siro (s. -51) on minulle ihan
uusi tuttavuus, vaikka hän on julkaissut jo useampia teoksia. Hänen
uutukaisensa Idoli on takaliepeen
mukaan romaani rakkaudesta, pakkomielteestä ja kuuluisuudesta – siis
temaattisesti juuri julkaistun Juha
Itkosen Perhosten kanssa samassa
kahden suuren ärrän maailmassa: rokkenrollin ja rakkauden.
Onkohan tämä nyt
joku buumi vai vain sattumaa? Eivät ole nuo nimittäin ainokaiset
mieskirjailijat kiinni tässä tematiikassa. Sex, drugs and rock & roll -maailmassa
seikkailevat ainakin Jonas Konstigin
Perkele, Antti Ritvasen esikoinen Miten
muistat minut ja samoin Kuutti
Kosken ensimmäinen Kaira.
Siron Idoli on kuitenkin enemmän rakkaustarina
kuin tarina musiikkimaailmasta. Se on kertomus tähdestä Tuomaksesta ja entisestä
huippumallista, kirjakaupassa työskentelevästä Mariasta. Heidän välilleen
syntyy suhde, jonka onnistumisen tiellä on monta estettä – ne suurimmat molempien
mielentilassa menneisyyden haamuina.
Kuulostaako harlekiinimaiselta,
hattaraiselta aiheelta? Teoriassa ehkä kliseitä täynnä, mutta Siro kirjoittaa erilaista
romantiikkaa. Hän menee henkilöiden ehdolla nostaen etualalle molempien rikkonaiset
maailmat. Tuomas ja Maria metsästävät elämän muutostilassa identiteettiään. Nimestään
huolimatta Idoli keskittyy Mariaan,
sillä tarina on lopulta hänen totuutensa heistä kahdesta. Tuomas on romaanissa vain
se katsottu, tarkkailtava, kuten idolin kuuluukin olla.
Maria on julman, ahdasmielisen
isänsä runtelemaksi joutunut. Lapsuudessa isältä ei rakkautta heru; äiti seisoo
vieressä hartiat kasassa. Alistumalla miehensä tyrannimaiseen kasvatusmalliin –
ylentämällä itsensä isä alentaa kaikki muut lähellään – äiti auttamatta asettuu
miehensä puolelle. Tyttärestä kasvaa herkkä ja epäröivä nuori, joka rupeaa
kantamaan edessään kovan ja välinpitämättömän tytön fasadia. Elvis on Marialle lapsuuden
ajan ainoa sankari, joka on hänen puolellaan komeillessaan seitsemänä eri
julisteena tytön huoneen seinällä. Lopulta Maria rikkoo ympärilleen kasatut ahtaat
aidat lähtemällä kirjoitusten jälkeen malliksi Jenkkeihin.
Ihminen voi olla näkyvä ja näkymätön yhtä
aikaa, Maria ajattelee kun
hän on palannut jälleen Suomeen ja haudannut isänsä. Sitä hän lienee yrittänyt
koko elämänsä ajan: olla näkymätön isälleen, ja lavalle tai kuvattavaksi
noustessaan hän muuttuu pintapuolisesti näkyväksi, mutta sisimpänsä hän
piilottaa visusti kaikilta miehiltä. Maria alistuu ja altistuu vain suhteille,
joissa hänen todellisella minuudellaan ei ole väliä.
Suvannon suulla vesi
kulkee hitaammin, täynnä pieniä pyörteitä ja vastavirtoja, on hyvä olla
haluamatta: ei uusia vaatteita, ei kenkiä, ei koruja, ei kapakoita, ei
kuohuviiniä, ei uusia kontakteja eikä ihmissuhteita. Joskus rakkauden
mahdollisuus saattaisi merkitä vastakohtaansa, verkkoa, johon sotkeutuu yhä
pahemmin – kireitä solmuja kaikkialle haarovien ihmissuhteiden ja tunteiden
sotkuun. (s. 95)
Ja sitten hän
kohtaa Tuomaksen, kaikkien ihaileman laulajan, jonka itsevarmuus ulottuu
pakkomielteiseen ihastumiseen, mutta ei kuitenkaan sen pidemmälle. Tuomas on
poukkoileva ja mieleltään ailahteleva taiteilijaluonne: alusta alkaen Tuomas oli rauhaton ja malttamaton, innokas puhumaan ja
seuraavassa hetkessä vaisu ja hiljainen, mykkä ja arvaamaton. (s. 110). Hän
on päihdeaddiktoitunut ja itsekäs kusipää. Sellaisesta kiinni pitäminen on hauraalle
Marialle vaikeaa mutta välttämätöntä.
Siron tunnetiloissa
ja muistoissa laahaileva teksti ei tarjoa pikaruokaa romansseja halajavalle,
vaan kirjailija pureutuu pinnan läpi ihmismieleen, jossa on enemmän tummia
sävyjä kuin vaaleanpunaisia, tolkuttomia ajatuksia. Hämmästyttävän hyvin Siro
pääsee särjetyn mutta ulkoisesti ihaillun naisen mielensopukoihin kiinni. Maria
on saanut naisellisuuden lahjoista kiitollisimman: hän on kaunis ja näyttävä,
mutta se ei ole voinut taata hänelle onnea. Pinnan alla poreilee ja kiehuu
kaikkea aina vihasta loputtomaan epävarmuuteen oman maallisen minän täydellisyydestä.
(Oi emmekö me naiset muka tiedä tätä, millaista on seistä peilin edessä ja katsoa
vartaloa, joka mielestämme muokkaa muille käsityksen siitä, mitä kaikkea me
olemme ja edustamme?)
Kirjan ensimmäiset
parisataa sivua synnyttää Tuomaksen ja Marian suhdetta. Marian menneisyyteen ja
ystävyyssuhteisiin kurkitaan pala palalta. Pari etenee vaivalloisesti
jonkinlaiseen parisuhteeseen, mutta sitten kuin yhtäkkisen päähänpiston oikusta
Siro erottaa kaksikon toisistaan. Olisinko toivonut hieman enemmän heille
kahdelle? Olisin. En siirappista loppua, en kirkonkelloja, mutta ehkä armoa ja toivoa,
sittenkin hieman enemmän toivoa, jota ilman molemmat päähenkilöt olivat liian
pitkään olleet.
Viimeiset kolmisenkymmentä
sivua pikakelaavat kuin elokuvassa Marian menestyksekkään tien kirjakaupan
tiskin takaa viestintätoimiston toimittajaksi, joka lopulta päätyy tekemään
juttua Tuomaksesta. Siinä vaiheessa petyin. Kaikki tuntui yhtäkkiä liian sileäksi
taputellulta. Tuosta noin sopivasti Marialle kivan edustava työ, jotta rakastavaiset
voivat jälleen kohdata, koska kohta tämä romaani loppuu ja tarvitaan vielä
sellainen jykevä loppukohtaus.
Huoh. Rakkaustarinat
ovat vaikeita. Siirappi ei kelpaa, ranteet auki -asenne nuoren Wertherin
kärsimysten jalanjäljillä on naurettavaa, yksityiskohtaiset ja villit
aktikuvaukset eivät sovi genreen, rakastavaiset eivät voi oikeastaan saada
toisiaan, ja eronkin on oltava erilaisella tavalla dramaattinen. Minun makuuni Idoli loppui vähän töks ja oli paikoin
vähän töks muutenkin, mutta noin suurimmaksi osaksi romaani on viehättävän
erilainen lovestory, koska se ei kerro rakkaudesta vaan sittenkin identiteetistä ilman sitä.
Kommentit
Lähetä kommentti