Lauantaikarismaa / Osa 2
Helsinki Lit
-kirjallisuusfestivaali
13.–14.5.2016 Savoy-teatterissa
Tykkään valtavasti Helsinki
Litin kaksipäiväisestä mallista, ja mietin miksiköhän. Luettuani aina niin napakan
Suvi Aholan kommentin Hesarista ymmärsin,
että juuri tämän vuoksi: Puolitoista päivää keskellä kevättä ja kaupunkia on juuri sopiva kesto: kirjallisen ohjelman intensiteetti nousee koko ajan ehtimättä väsähtää. Viikonloppukaan ei kulu kokonaan. (HS 14.5.2016)
Tämän lisäksi Savoy-teatteri on sopivan hämyisä paikka. Vastineena
messukeskuksen ankaralle, kovalle valolle Savoyn pehmoiset pallolamput ja teatterialustan
muu valaistus toimivat lähes mystifioivana tekniikkana kirjallisille
keskusteluille. Hyvä Philip Teir, älä luovu Savoysta – minä pyydän!
Katri Lipson Helsinki Litissä 2016 |
Litin kakkospäivän aloittivat mielenkiintoisesti Katri ”Detroit” Lipson ja Tommi ”Lopotti” Kinnunen. Tasavahva
keskustelupari, joiden jutustelulla oli kiva startata lauantai. Kumpikaan ei
ole ryhtynyt kokoaikaiseksi kirjailijaksi vaan on pitänyt kiinni alkuperäisestä
ammatistaan. Sen toki ymmärtää, sillä kuten Lipson sanoi: hän on aina lääkäri,
se on vahva osa hänen identiteettiään. Kinnunen puolestaan tuntee itsensä
kirjailijapiireissä hieman ulkopuoliseksi; hän kokee olevansa opettaja, joka
kirjoittaa siinä sivussa. Molemmat ovat julkaisseet esikoisensa suht’ kypsällä
iällä, joten heillä on luonnollisesti ollut jo yksi ammatillinen persoona, eikä
siitä ole tarvetta tai halua pyrkiä eroon. Lisäksi Kinnunen sanoi olevansa sen
verran turvallisuushakuinen, että haluaa tietää millä seuraavan kuun
lainanlyhennyksensä maksaa. Tätä olenkin aina kirjailijoissa ihmetellyt: kuinka
ihmeessä he kestävät taloudellista epävarmuutta? Vaikka yksi kirja myisi hyvin,
ei seuraava teos ole automaattisesti rahasampo – jos mikään kirja Suomen
kokoisessa julkaisumaassa ylipäätään.
Päivän vetovoimaisin keskustelupari oli eittämättä Sadie Jones ja Juha Itkonen. Heissä oli tarpeeksi sähköä, jota tehosti Jonesin
matalan kiehtova ääni ja tyylikäs brittiaksentti. Sadie Jones on a real lady; hänessä oli jotakin
sellaista suuren maailman verta, minkä rinnalla Itkonen herttaisesti nuoreni –
mutta senkin Itkonen teki omalla sympaattisella tyylillään.
Jones ja Itkonen keskustelun lumoissa |
Itkosen
toimittajatausta näkyy hänen ollessa lavalla: hän on hyvä keskustelija, puhuu
paljon mutta nautittavasti. Hän on yhtä itkosmainen niin suomeksi kuin
englanniksikin, mikä saa aikaan turvallisen tunteen kuulijassa. Olen melko
ankara tällaisissa asioissa, mitä tulee julkiseen esiintymiseen. Helsinki Lit on kuitenkin tapahtuma, jossa
juuri verbaalisella annilla on merkityksensä, koska kyse ei ole perinteisestä
kirjailija & toimittaja -haastattelusta. Tämä on sanataidetta, ja karismaa
on löydyttävä niin ulkomaisesta kirjailijavieraasta kuin kotimaisestakin. Siinä
mielessä teatterin lava puolustaa paikkaansa.
Ja kun karismasta puhutaan, englantilainen Helen Macdonald, the hawk lady, oli Helsinki
Litin lauantain ehkä valovoimaisin tähti. Sirpa Kähkösen hoteissa tästä akateemikosta tuli yleisölle esille
itseironinen, ihanan huumorintajuinen ja kiehtova henkilö, jota olisin
mielelläni kuunnellut lisää – hän todella oli ymmärtänyt astuneensa
näyttämölle. Kuin esiintyvä taiteilija konsanaan hän käytti puheenvuorossaan äänensä
ohella suuria ilmeikkäitä silmiään, käsiään, koko pitkää kroppaansa. Macdonald
kuulosti raikkaalta, näytti kiehtovalta ja lumosi salakavalasti koko
olemuksellaan. I’m an old hippie, hän
sanoi nauraen kertoessaan tyylistään säväyttää englantilaisissa yliopistopiireissä.
Jotakin ihailtavan vapaata ja älykkään skarppia tuossa naisessa oli, eikä hänen
kirjallinen tuotantonsa jää Kähkösenkään mielestä ylistettyyn H niin kuin haukka -tietokirjaan. Tästä
naisesta kuullaan vielä lisää.
Helen Macdonald lukee kirjastaan ääneen, kuinka opetteli leikkimään haukkansa kanssa. |
Macdonald paljasti muuten Litissä, että hänen haukka-kirjastaan
ollaan tekemässä elokuvaa, jonka pääosaa – Heleniä itseään – esittää Game of Thrones -sarjasta tuttu brittinäyttelijä
Lena Headey.
Lauantaina kuultiin monia isoja ajatuksia ja mahtavia totuuksia.
Juha Itkonen ruokki yleisön nälkää mm. kertomalla Sadie Jonesin esittämän
metaforan: kirjottaessaan tämä yrittää luoda aina katedraaleja, joista kuitenkin
todellisuudessa tuntuu tulevan vain pieniä ja vaatimattomia puutarhavajoja.
Jonesin vertaus luomisen mahdottomuudesta ja vaikeudesta on
yksinkertaisuudessaan hieno.
Monsiuer Väisänen chante |
Ajatusten ohella saimme myös toisenlaisia yllätyksiä. Kuvataiteilija
Hanna Saarikosken jututtama Hannu Väisänen luritteli keskustelun
lopuksi kepeästi tuosta vain pienen chansonin ranskaksi ja sai tällä eleellään
raikuvat aplodit.
Litin viimeisen sanan sai Mark Levengood, jonka välitön 45-minuuttinen puhe lukemisen,
kirjallisuuden ja minuuden etsimisen puolesta oli oiva työnnäyte siitä, mikä on
tehnyt hänestä niin suositun Ruotsissa. Hän on rautainen ammattilainen, joka ei
tarvitse muistilappuja eikä häpeä sitä mikä tai millainen on. Levengood puhuu
vilkkaasti silmät välkkyen ja pistää itsensä likoon. Hänen sanansa saavat
sydämen nauramaan. Hän ei puhu näennäistä coelho-viisautta, vaan käyttää
huumoria ja arjen komiikkaa aseenaan, napsii usein esimerkkejä lähipiiristään
ja kohtaamistaan ihmisistä. Vaikka Levengoodin hymy on leveä kuin
amerikkalaisella julkkissaarnaajalla, huokuu hänestä sellaista suurempaa
ymmärrystä kaikesta tästä maallisesta, jota elämäksi nimitämme. Hyvin harkittu
lopetus Helsinki Litille!
Levengoodilla on monta syytä hymyyn |
Lokki & Leino Espalla |
PS. Jos olitte paikalla perjantaina tai lauantaina, kuulitte mitä Mark Levengood kertoi Runebergin patsaasta ja lokeista. Kun kävelin Litin jälkeen Espan puiston läpi, katsahdin sattumalta Eino Leinon päälakeen. Näky sai hymyn huulilleni; tämä kuva on omistettu Mark Levengoodille ja hänen onnelliselle huumorilleen.
Kommentit
Lähetä kommentti