Kaksi mieskohtaloa
Atena, 2016
254 sivua
254 sivua
Naisen pitää sitä,
ja miehen pitää tätä. Maailmassa häilyvät normit kasaavat kaikkien meidän
ympärille erilaisia odotuksia ja odotukset kallistuvat yllemme kuin uhkaavat
varjot. Osan niistä luomme me itse, osa varjoista on kulttuurimme ja
sosiaalisen asemamme muokkaamia.
Jarmo Ihalaisen hienon uutuusromaanin nimi Mitä miehen pitää ei tarvitse peräänsä
kysymysmerkkiä. Kirja kertoo kahden miehen tarinan. Molempien pitää elämässään
varsin kovasti. Miesten välillä lepää aikaa kuitenkin sata vuotta; maailma on
erilainen, ja lähtökohdat ne vasta erilaiset ovatkin.
1900-luvun alussa Suomi
oli köyhä maa, jonka työväki ei kyennyt uneksimaan vapaista lauantaista ja
sipsipussien ääressä vietettävistä sohvailloista. Sitä aikaa elää huutolaislapseksi
joutuva Kelpo-poika. Äiti myy pojan pois työmieheksi, jotta selviää
loppuperheen kanssa ankarasta elämästä.
Aikajanan toisessa
päässä eronnut, kahden lapsen isä Mika arkisuorituu opettajantyön ja sinkkuuden
toisella tavalla ankarassa maastossa. Elämä on hankalaa, vaikka ruumista ei rasitetakaan
fyysisellä työnteolla. Nyt ovat harteilla sosiaaliset rasitteet: eron jättämä
tyhjyys, suhteen ylläpitäminen hankalaan ja itsekeskeiseen exään ja uuden rakkauden
kohtaamisen mahdottomuus.
Ihalainen
tiivistää tarinansa näin: Menetys tekee
miehen, ei menestys. Huutolaislapselle Kelpolle menetys on kohtuuton ja
nykyajan näkökulmasta käsittämättömän julma: Kelpo menettää äitinsä lisäksi
kaiken mahdollisen inhimillisen, mitä lapsuuteen – miten köyhään tahansa – kuuluu.
Jos hänelle nälkä on ollutkin jo tuttu kaveri, saa hän tämän lisäksi seurakseen
nyt alituisen kylmyyden, väsymyksen, kivun ja otsalleen täydellisen
kuulumattomuuden kasteen. Huutolaislapset eivät olleet vuosisadan alussa
juurikaan mitään muuta kuin välttämätön paha, joten heidän kohtelunsa oli sen
mukaista. He olivat yhteiskunnan järjestämä keino niputtaa perheen ylimääräiset
lapset, sairaat ja vanhukset kauppatavaraksi niille, jotka halusivat maksaa valtiolle
ilmaisesta työvoimasta edes jotakin. Minkäänlaista köyhäinapujärjestelmää ei
tuolloin tunnettu. Usein huutolaisten kohtalo oli yleisen halveksunnan lisäksi
lähes orjamaiset olosuhteet ja jatkuva väkivalta. Kelpo-poika ei ole tämän
onnekkaampi.
Ihalaisen romaanin
vahvuus onkin juuri Kelpon alistuva suhtautuminen olosuhteisiin, lapsuuden
loppuun, johon vain kuolema saattaa tarjota helpotuksen. Näkökulma on Kelpon,
mikä tuo kerrontaan tietynlaisen autenttisen viattomuuden ja kyvyttömyyden
syyllistää pahantekijää:
Mitä tarkoittaa
liian kylmä? Isännän mielestä sellaista ei olekaan, mikäli on kysymys
työnteosta, ja Kelpon tapauksessa on aina kysymys työnteosta. Kylmyys ei lähde vaatteilla,
kylmyys lähtee työtä tekemällä, isäntä sanoo, ja niin se on jos isäntä sen
sanoo. Ei Kelpon kannata olla eri mieltä, sillä vaatteita ei ole tulossa lisää
eikä sisään pääse lämmittelemään, joten hän voi vapaaehtoisesti valita näiden
rankojen sahaamisen. […] Sahaamisen äänen pitää kuulua tasaisesti, muuten
isäntä tulee lyömään. Se ei ole pelkästään paha asia, sillä silloin ei ajattele
kylmää eikä nälkää. Mutta lyönteihin liittyy yleensä lisärangaistuksena ruuan
evääminen. (s. 9–10)
Jyrkkänä
kontrastina huutolaispojan tarinalle tutustutaan sinkkuisän elämään. Mika on
opettaja, jonka Pihla-vaimo on enemmän tai vähemmän jättänyt paremman miehen toivossa.
Pihla on kyllästynyt ennalta-arvattavaan mieheensä – siis oikeastaan siihen,
että liitoista tulee vääjäämättäkin pidemmän ajan myötä ennalta-arvattavia.
Vessassa voidaan käydä yhdessä, seksi on satunnaista ”kun kerkee ja jaksaa”
-suorittamista, arvoituksellisuus ei ole enää ominaisuus, jota jaksaa itsessään
ylläpitää, ruoanlaitto- ja siivousvuoroista tapellaan. Taikaa ei ole säilyttää
pitkän suhteen lumovoima; voi vain alistua kohtaloonsa tai ymmärtää valintansa arvon.
Pihla päättää kuitenkin lähteä ja lapset sopeutetaan vuoroviikkoasumiseen.
Tällaiset
viikonloput ovat enemmän, melkein liikaa. Kuin viettäisi huvipuistossa koko
viikonlopun. Lapsipäivien jälkeen asunto huutaa hiljaisuutta ja tyhjyyttä koko
sunnuntai-illan, mutta viimeistään tiistaina äänettömyyteen jo tottuu ja
keskiviikkona siitä jo nauttii. Kunnes seuraavan viikon puolessa välissä alkaa
odottaa taas viikonloppua ja lapsia. (s. 30–31)
Kelpon ja Mikan
tarinaa kerrotaan vuorotellen, mikä luo tunteen kuin lukisi kahta eri kirjaa
yhtä aikaa. Yhtymäkohtaa tarinoille ei suoraan kerrota, mutta tarinan alussa opettaja-Mika
haastaa eräänä luokkaretkipäivänä pikkukaupungin kulttuurikeskuksessa kyllästyneet
oppilaansa ja kysyy: Onko joku teistä
ollut joskus huutokaupassa? Siihen aikaan, kun tämä seinä muurattiin, Suomessa
myytiin ihmisiä huutokaupassa. Tässä on Ihalaisen vihje siitä, että kirjan
kaksi tarinaa vielä yhtyvät.
Siinä missä
Kelpo-pojan kehitystä epäinhimillisissä oloissa kuvataan koskettavasti, tuo
Mikan elämän useat epäonnistuneet deittailuyritykset viihteellisen lisäarvon
kirjaan. Sinkkuus voi olla omanlaisensa ongelma myös miehelle, joka ei ole
baaritiskeillä viihtyvä drinkkihai tai tinderissä ammattimaisella otteella
saalistava helmenkalastaja. Tapaamisyritykset naisten kanssa kuvataan varsin toimivasti
lähes pelkästään repliikkien avulla. Selväksi tulee kohtaamisen mahdottomuus, kun
useimpien naisten päämäärä on puhua enemmän itse kuin kuunnella. Siinä eivät
Mikan kaltaiset hitaamman valssin miehet juuri pärjää. Mutta älkää käsittäkö
väärin: Mika ei ole reppana, vaan sympaattisesti kelkasta pudonnut isä, joka
metsästää enemmän säveltä ja sointuja kuin pelkkiä raivokkaita tanssikuvioita.
Romaanin viehätys
piilee juuri tässä kahden tarinan tasossa. Ihalaisen tyyli kirjoittaa on kevyt
ja vaivattoman oloinen. Hän pureutuu yhtä hyvin sata vuotta sitten eläneen köyhän
lapsen kuin aikuisen, modernin miehen rooliin. Kelpon tragedia antaa toki tälle
kirjalle enemmän verevyyttä. Siihen verrattuna ei sinkkuisän sielunkumppanin
metsästys tunnu yhtä pontevalta. Mutta hyvin Ihalainen onnistuu siinäkin. Hän
kirjoittaa pieniä ajatushelmiä sinne tänne kuten tämän lempparini:
Aivan viime
aikoina hiuksiini on ilmaantunut aavistus harmaata. Minkä sille voi. Aika on
hyttynen, joka imee meistä vuosia. (s. 49)
Aloitin aikanaan
Ihalaisen esikoista Perheestä ja
alastomana juoksemisesta (2012), joka kuitenkin jäi kiinnostamattomana
kesken. Nyt ihmettelen, mitä Ihalaiselle on matkan varrella tapahtunut: Mitä miehen pitää on tyylikäs romaani, joka näyttää peiliä aikajanan kahdelle
puolelle. Se on kaikin puolin mielenkiintoinen ja kauniisti kirjoitettu tarina ihmisen
pienistä haaveista ja toivosta. Myös Kelpolla on elämässään toivoa, mikä on lukijan
kannalta pelastavaa. Ihalainen kirjoittaa lukijansa saman tien Kelpon ja Mikan
puolelle. Niinpä miesten kohtalosta kiinnostuu. Sydän itkee hiljaa Kelpon
puolesta mutta tietää heti, että Mika pärjää.
Ikävä kyllä
romaanin hieno jännite jossakin puolen välin jälkeen kuitenkin säröilee. Tarinassa
tapahtuu pienoinen kiinnostavuuden notkahdus, jonka syntyä en aivan osaa
selittää. Olenko niin julma lukija, että menetän kiinnostukseni Kelpon
vanhetessa ja selviytyessä pahimmasta? Vain väsynkö vain alituiseen kahden
katon alla pomppimiseen? Kun juttelin erään ystäväni kanssa kirjasta, otti hän
sattumalta puheeksi tämän samaisen tenhon lopahtamisen. Kuin kirjailija olisi
hieman väsähtänyt aiheeseen itsekin ja jokin kerronnan parhaassa jäntevyydessä olisi
taittunut.
Jos Mitä miehen pitää ei olekaan
tasapaksusti lukemiseen kiihottava romaani, se on kuitenkin kiehtova ja
riipaisevasti kirjoitettu pala Suomen historian häpeää, josta on paljon
vaiettu. Se on tärkeä kirja. Ihalainen sai minut kiinnostumaan huutolaislasten
kohtalosta, joten seuraavaksi on syytä tutustua Halmeskoski Joukon teokseen Orjamarkkinat:
huutolaislasten kohtaloita Suomessa (2011).
Tänään on kaikki
hyvin. Tai melkein kaikki. Lehmät jatkavat ruohonsyöntielämäänsä ja Kelpo
jatkaa ruohonsyöntielämän katseluelämäänsä.
Ei olisi
oikeastaan yhtään hullumpaa olla lehmä. Saisi joka päivä ja säännöllisesti
ruokaa. Paska ja kusi siivottaisiin pois. Olisi koko ajan kaltaistaan seuraan
ympärillä. Mitä lehmien päässä oikein liikkuu? Ne eivät puhu, ainoastaan
ammuvat. Ajattelevatko ne ammumalla? Miten voi muistaa, jos ei ole sanoja? Onko
se hyvä asia, ettei muista? (s. 64)
Kommentit
Lähetä kommentti