Aistikas rakkaustarina 50-luvulta
Leena Parkkinen: Säädyllinen ainesosa
Teos, 2016
335 sivua
Lainattu kirjastosta
Teos, 2016
335 sivua
Lainattu kirjastosta
”Kerron sinulle kaiken”, oli Elisabeth sanonut heidän
erotessaan. Ajatus sai Saaran hengityksen tiivistymään. Tällaisia asioita
tapahtui hänelle, Saaralle. Miehiä, jotka seurasivat Elisabethia keskellä
päivää. Ajatus sekä innosti että sai poltteen leviämään vatsasta ylöspäin. Hän
löysi siniset pillerinsä. Laski vesilasiin vettä, mutta muutti sitten mielensä
ja laittoi pillerin takaisin rasiaan.
”Haluatko tulla mukaan?” Saara kysyi Juhanilta.
Hän oli kuivannut hiuksensa ja pukeutunut vanhaan vihreään leninkiin. Se oli hiukan liian väljä, ajalta jolloin Elias oli ollut pieni, ja hän oli kiristänyt sen patellavyöllä. Kaulaa kiersi simpukoista kudottu nauha, joululahja Irinalta. Eteisen kipsireunaisessa peilissä hänen poskensa hehkuivat vielä kylvyn jäljiltä. (s. 139)
”Haluatko tulla mukaan?” Saara kysyi Juhanilta.
Hän oli kuivannut hiuksensa ja pukeutunut vanhaan vihreään leninkiin. Se oli hiukan liian väljä, ajalta jolloin Elias oli ollut pieni, ja hän oli kiristänyt sen patellavyöllä. Kaulaa kiersi simpukoista kudottu nauha, joululahja Irinalta. Eteisen kipsireunaisessa peilissä hänen poskensa hehkuivat vielä kylvyn jäljiltä. (s. 139)
Leena Parkkisen
kolmas romaani Säädyllinen ainesosa herättää
tuntemuksia jo heti nimessään. Se on Helvi
Hämäläisen vuonna -41 julkaistun romaanin Säädyllinen murhenäytelmä etäinen sukulainen, joka hyvässä
yhteisymmärryksessä ottaa toiselta hieman lainaa. Parkkisen romaanin keskiössä
on töölöläispariskunnan vaimo Saara Kaunisto, asianmukainen kotirouva, ja
yläkerran salaperäinen Elisabeth, yksinäinen susi, joka elää 50-luvun kaupungissa
poikkeuksellisen vapaata, juhlien täytteistä elämää. Nämä kaksi vastakohtaa
kohtaavat toisensa rannalla ja heidän välilleen kehittyy kiehtova, intiimi
side, joka johtaa kiellettyyn rakkaussuhteeseen. Myöhemmin Elisabeth paljastuu Saaralle
vakoojaksi.
Saara on hillitty, porvarillinen mutta vähävarainen ja arka aviovaimo,
yhden lapsen äiti, joka hoivaa ja lannoittaa parhaansa mukaan kodinonnea. Hän
on sellainen onnellinen reipas olento,
joita 50-luvun kuvalehdissä esitellään. Rahaa perheessä on vähän ja pöydästä kaiken
lihan syö ymmärtämättömän itsekäs Juhani-aviomies. Tämä asetelma tuo erehdyttävästi
mieleen toisen naiskirjailijan klassikon, Jotunin
Huojuvan talon, yhden kotimaisen
kirjallisuuden mestariteoksista. Elisabeth tarjoaa Saaralle pelastuksen nukkavierusta
mutta moitteettomasta arjesta. Vaikka Saara elää materiaalisessa köyhyydessä
miehensä eräänlaisen mielivaltaisuuden alla, ei hänellä ole asiat aivan niin
huonosti kuin väkivallan eri asteista kärsivällä Lealla. Silti
jotakin yhtenäistä Parkkisen rivien välissä Jotuniin löytyy. Viehättävän vanhahtava tyyli, jonka Parkkinen
on romaaniinsa taiten tavoittanut, on osasyy tähän yhteyteen: on kuin Säädyllinen ainesosa olisi todellakin
kirjoitettu 60 vuotta sitten.
Elisabeth on vaara, intohimo ja rakkaus, kaikkea sitä, mitä
Saaran tavallisesta rouvaelämästä puuttuu. Elisabeth on mateenmaksaa ja
sillikaviaaria, jos Saara on hauki valkokastikkeella. Elisabeth on asunut
Pariisissa, nähnyt maailmaa, käyttää farkkuja ja suhtautuu kevytkenkäisen
huolettomasti kaikkeen. Hän viettelee Saaran, jolle suhde naisen kanssa ei ole sinänsä
uusi mutta intohimon määrässä kyllä:
Ei hän voinut olla rakastamatta. Sillä Saara rakasti
Elisabethia, halusi Elisabethia niin paljon että oli vaikea hengittää. Se teki
hänestä rikollisen vuoteessa, avionrikkojan ja perverssin. Mutta ainoastaan
Elisabethissa oli järkeä. Ainoastaan Elisabeth tuntui todelliselta. (s.
302)
Säädyllinen ainesosa
on kiehtova, hurmaavasti kirjoitettu romaani, johon uppoaa ensimmäisiltä
sivuilta lähtien kuin pehmeään tyynyyn. Näitä harvoja kirjoja, joiden kanssa
haluaisi unohtaa ajan ja velvollisuudet ja vain tarttua tarinan hantaakiin. Ruolla
ja ruokaan liittyvillä termeillä on merkittävä osa kirjassa. Yhtäältä ruoka tuoksuu
ajankuvaa 50-luvun kattauksesta, aina rusinamakkaroista äyriäisten
eksoottisuuteen. Toisaalta ruoka merkitsee tarinassa muutakin: se liittyy
oleellisesti Elisabethin vakoojaelämään.
Kerrontaa katkotaan silloin tällöin kirjeillä, joita
Elisabeth kirjoittaa entiselle rakastetulleen Izzylle. Ne ovat sisällöllisesti
runsaita ja houkuttelevia, välittävät eläviä kuvia maailmasta, jota ei enää
ole. Ne valottavat lukijalle Elisabethin värikästä elämää ja paljastavat naisen
mystiikkaa. Kuka Elisabeth oikein on, mikä on hänen agendansa, kysyy lukija ja
aistii, että Saaran puolesta kannattaa hieman pelätä.
Säädyllinen ainesosa
kertoo meille myös menneen ajan kustannusmaailmasta, kun kirjailijat olivat
vielä usvan keskellä istuvia siniverisiä, tavoittamattomia älykköjä, ja
kustantamoissa tuoksui sikari, nahka ja kirjoituskoneen nakutus. Yhteen
pääosista nousee Rosalund-niminen kustantamo ja eräs salaperäinen muistilappu, joka
kirjoitettiin eräillä illallisilla porvoolaisella kesähuvilalla vuonna -41.
Parkkinen on kirjoittanut romaanin, joka keräsi viime vuonna
niin perinteisessä mediassa kuin blogeissa ansaitusti kehuja ja kiitosta. Säädyllinen ainesosa on ehjä kokonaisuus,
jonka tuoksut sieppaavat mukaansa haihtuneeseen kävelypukujen ja leninkien
maailmaan. Henkilöt ovat syviä ja uskottavasti oman aikansa vankeja. Sodan rapistuneet
jäljet kuvataan veitsenterävästi pienin nyanssein. Kirjaa lähestulkoon katsoo lukiessaan, niin elossa olevia,
aistikkaita Parkkisen sanat ovat.
Parkkisen kirja oli minulle viime vuoden kotimaisia yllättäjiä. En ollut lukenut häneltä aiemmin mitään, ja sitten hurahdin ihan täysin Elisabethin ja Saaran tarinaan. Tänä vuonna koetan ehtiä Parkkisen muun tuotannon pariin. Sinun jälkeesi, Max jo odottelee omassa hyllyssäni, joten aloittelen varmaan siitä.
VastaaPoistaMulla taisi olla Max joskus kädessä lainausta varten, mutta pistin sen sitten pois epäkiinnostavana... Olen saattanut olla ihan tyhmä. Pakko kokeilla uudestaan!
PoistaTämä vei täysin mukanaan ja niin teki Sinun jälkeesi Max! Ihanat Parkkiset!
VastaaPoistaOoh, sitten täytyy Maxia kokeilla myös! :-)
PoistaTämä ei ollut yhtään mun kirja mutta Sinun jälkeesi, Max on nimeänsä myöten yksi parhaista kotimaisista koskaan. Ihan omaa luokkaansa.
VastaaPoistaOoh, nyt kasvaa kiinnostus Maxiin! Mä käyn nyt googlaa sen sisällön, kun en yhtään muista mistä se kertoi. :-)
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMoi! Kiva oli tavata sinut lauantain Blogistaniassa. Hieno tilaisuus oli ja sinä haastattelijana olit niin hyvä. Minulla on puutarhablogi, jossa on aika paljon kaikkea muutakin, ainakin näin talvisaikaan. Tein juuri postauksen lauantain tapahtumasta, käyhän kurkkaamassa. - Hyvää kevään odotusta!
VastaaPoistaHei Anneli! Kiitos, niin oli hauska tavata! Toivottavasti pääsitte Kristan kanssa hyvin takaisin kotiin. Kuule, etkös sä ollut Helsingin kirjamessuilla kuuntelemassa Anna-Kaari Hakkaraistakin; nyt vasta tajusin että saatat olla sama henkilö kuin siellä lyhyesti tapaamani. Tuosta sinun puutarhablogista tuli mieleen. :-)
PoistaTämä oli viime vuoden parhaita kotimaisia ja täytyy ehdottomasti tutustua Parkkisen muuhunkin tuotantoon!
VastaaPoista