Kiihkeää kansantautia Kansallisteatterissa
Marko Tapio: Arktinen hysteria
Ensi-ilta Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä 1.3.2017
Kansallisteatterissa sai eilen ensi-iltansa 60-lukukirjailija
Marko Tapion lähes klassikoksi
noussut Arktinen hysteria. Ai et ole
kuullutkaan teoksesta? No en ollut minäkään ennen, mutta se virhe on
korjattu. Joka tapauksessa teoksen nousu teatterin lavalle on vähintäänkin
mystinen.
Marko Tapio kirjoitti neliosaiseksi aikomansa Hysterian kiivaalla 60-luvulla mutta ei
saanut kahta viimeistä osaa ennen kuolemaansa (1973) valmiiksi. Tai niin
luultiin 40 vuotta, kunnes Suomen
Kirjallisuuden Seuran arkistokätköistä osui dramaturgi Juha-Pekka Hotisen käsiin 116 sivua entuudestaan tuntematonta
tekstiä. Hotinen oli tutkimassa teatteriprojektia varten Tapion jäämistöä ja
teki sattumalta kulttuurihistoriallisen löydön. Vaikkei Tapion arkisto ei ollut
mitenkään piilossa tai suuruusluokassaan valtava ja vaikka sitä oli käynyt
penkomassa Hotista ennen muutkin kulttuurihenkilöt, nyt löytyneet 3. osan fragmentit
eivät olleet syystä tai toisesta koskaan nähneet päivänvaloa. Eihän kukaan edes
tiennyt, että ne ovat olemassa.
SKS:n arkistosta löytynyt aarre |
Käsikirjoitusten ja taulujen sattumanvarainen löytyminen on taidehistorian
yksi kiehtovimmista detaljeista. Olin jokunen viikko sitten Bloggariklubin tapaamisessa teatterin
Lavaklubilla kuuntelemassa Arktisen
hysterian tekijöitä, Hotista, ohjaaja Atro
Kahiluotoa sekä lavastaja Reija Hirvikoskea.
Me klubilaiset saimme tuona iltana kunnian nähdä tuo arkistosta löytynyt nippu
papereita, mikä tuntui itse kirjailijan elämään perehtymättömällekin
järisyttävältä faktalta. Ohessa todisteena kuva.
Marko Tapiota on verrattu aikalaiseensa Väinö Linnaan, yhtä merkittävästä vaikkakin paljon
tuntemattomammasta tekstintekijästä on kyse. Hysteria on kuin Pohjantähti-trilogian
unohtunut serkku, maamme (kirjallista) historiaa tulkitseva taideteos, draamaa
esi-isiemme kohtaloista.
Se on kertomus Bergharryn suvusta, kosken partaalla kuohuvan
voimalaitoksen syövereistä, isien ja poikien tehtyjen tekojen taakasta.
Päähenkilönä on insinööri Harry Bergharry (kyllä, ei näppäilyvirhe), jota näyttelee
erinomainen Timo Tuominen. Harryn
kohtaloksi koituvat voimalaitoksen lakkoilevat työläiset ja padossa todettu
vuoto. Alkaa suvun verisenkin historian vyörytys lavalle, kun poika ja hänen
isänsä Viki (toinen erinomaisuus: Taisto
Reimaluoto) yrittävät ratkaista pattitilanteen ja estää katastrofin.
Ytimessä hehkuu totuus Kaikki
se mikä on kerran tapahtunut, on jatkuvasti läsnä, mikä peilaa myös tapaa
esittää Hysteria näyttämöllä: kyseessä
on postmoderni tulkintatapa, ns. simultaaniteatteria, jossa monta eri aika- tai
paikkatasoa kuvataan samanaikaisesti. Nykyhetken 60-luvun rinnalla kuohuaa niin
Harryn mylläri-isovanhempien tarina kuin taistellaan kahtiajakautuneessa
Suomessa punaisten ja valkoisten sotaa. Sama näyttelijä istutetaan aikuisen
rooliin ja hetken päästä hahmon lapsuudenkenkiin mitään lavastuksessa tai
puvustuksessa muuttamatta. Tämä on Arktisen
hysterian silkka vahvuus mutta samalla katsojan hahmotuskyvyn räävitöntä grillausta.
Poliittista
pärskintää
En valitettavasti ole poliittisen teatterin ystävä (toisaalta
eikö politiikkaa ole aina ja kaikkialla, kun kirjoitetaan historiaa?). Hysteria on vahvasti poliittinen, ja
aikoinaan Tapiota syytettiinkin pessimistisen ja nihilistisen yhteiskuntakuvan
luomisesta. Koska en ole myöskään teatterikriitikko eikä minun tarvitse asettaa
tätä teosta taiteen jatkumolle, voin rehellisesti sanoa, että Marko Tapion
kappaleessa ei ollut kyse aivan minun teekupistani. Kiitän tulkinnallisesti onnistuen
toteutettua simultaanisuutta, vaikka se vaatiikin katsojalta täydellistä
valppautta. Paljon jätetään yleisön mielikuvituksen työtehtäväksi – aivan kuten
onnistunein proosakin aukkoineen tekee. Mutta lavalla kaipaan kuitenkin läsnäoloa,
yhtä fokusta ja asioihin keskittymistä. Arktinen
hysteria roihuaa ja tohinoi heti alusta alkaen sellaisella vimmalla, että
katsojan on syytä lukea käsiohjelmansa ensin. Tähän teatteriin et voi raahata
siippaasi taustoittamatta.
Väliajan jälkeen tapahtui kuitenkin jotakin. Aivan kuin ohjaaja
yleisön siirtyessä siemailemaan olisi ottanut hieman ohjista ja käskenyt
vauhkon hevosensa rauhoittua. Tulkinta jäntevöityi, ja viimein metatekstin tuominen
keskelle näytelmää oli draamallisesti aivan riemastuttavan pikantti
yksityiskohta: näytelmä alkaa viitata itseensä ja mustavalkoisiin pukeutunut
kirjailija Marko Tapio (näyttelijä Petri Liski) astuu luomiensa hahmojensa keskelle siinä kohdassa, kun
kirjailijan kirjoittama Arktinen hysteria
II loppuu. Loppua sukutarinalle kun ei ole: tekijätiimi ei tiedä, miten
Harrylle, hänen isälleen Vikille, Harryn rakastetulle Katjalle käy – näytelmän loppu
on fragmenteista, niistä 116 liuskasta kaivettua tulkintaa, hahmotelmaa ja
vaihtoehtoja. Tämä on koko Arktisen
hysterian parhain osuus, sillä se niittaa kaiken edellä ilmaistun ja
tyhjentää näyttämön yhtäkkiä kaikista tulkinnoista. Kun tarinalle ei ole
loppua, onko itse tarinaa ollenkaan?
Arktinen hysteria
ei ole kappale, joka olisi niin universaali, että sitä voisi varauksetta
suositella kaikille, varsinkaan vähemmän teatteripenkkiä kuluttavalle. Se on pamfletti.
Se ei ole puhdasta ja helposti nieltävää sukudraamaa, se vaatii
valveutuneisuutta ja teatteritaiteen lakien tuntemusta, on siedettävä
huutokuoroa ja perkelettä, jonkinlaista hätäistä anarkiaa lavalla. Mutta olen
varma, että näytelmällä tulee olemaan omat vankkumattomat faninsa. Minä en
sellainen ole, vaikka pystynkin näkemään välähdyksiä produktion älykkyydestä.
Minulle Hysteria
oli liian postmodernia, liikaa koheltamista, pärskintää ja tulkintojen ja
mimiikan ylilyöntiä, saappaiden töminää ja peltimukien kolinaa. Löysin hienoja
hetkiä ja kohtauksia kuten pommitusten alle valkoisiin lakanoihin kätkeytyvät
Bergharryt, Seurahuoneelle pienen poikansa ja elämänoppiensa kanssa
kiiruhtavan, sikaria tupruttelevan Viki-isän tai Harryn äitiä tulkitsevan
voimallisen Tarja Heinulan johtamat
kohtaukset. Mutta itseäni en tästä näytelmästä löytänyt. Hyväksyn sen faktan
täysin, että minun intentioni eivät kohdanneet tekijöiden. Siitä huolimatta Arktinen hysteria voi olla kevään
teatteritapaus.
Lue myös miten Kulttuuripohdintojen Tuijata koki näytelmän sekä Kirsin Book Clubin tyylikäs arvio tästä sosiaalisen nousun tarinasta.
Lue myös miten Kulttuuripohdintojen Tuijata koki näytelmän sekä Kirsin Book Clubin tyylikäs arvio tästä sosiaalisen nousun tarinasta.
PS. Mikäkö on se itse arktinen
hysteria? Se on Marko Tapion mukaan kansantauti, josta suomalaiset kylmässä
ilmastossa kärsivät. Se saa ihmiset kätkemään kiihkeimmät tuntemuksensa, joiden
purkautuessa on lopputulos verinen. Kaikki Suomen sodat ovat omalla tavallaan
tämän taudin aiheuttamia.
***
ARKTINEN HYSTERIA,
Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä
Ohjaus: Atro Kahiluoto
Dramatisointi: Juha-Pekka Hotinen ja Atro Kahiluoto
Dramaturgi: Aina Bergroth
Lavastus, projisointi- ja pukusuunnittelu: Reija Hirvikoski
Valosuunnittelu: Ville Virtanen
Äänisuunnittelu: Juhani Liimatainen
Ohjaus: Atro Kahiluoto
Dramatisointi: Juha-Pekka Hotinen ja Atro Kahiluoto
Dramaturgi: Aina Bergroth
Lavastus, projisointi- ja pukusuunnittelu: Reija Hirvikoski
Valosuunnittelu: Ville Virtanen
Äänisuunnittelu: Juhani Liimatainen
Rooleissa: Tarja Heinula, Petri Liski, Heikki Pitkänen, Annika Poijärvi, Taisto Reimaluoto, Marja Salo, Timo Torikka ja Timo Tuominen
Lämmin kiitos Kansallisteatterin Bloggariklubille lipuista sekä illasta Lavaklubilla!
Kommentit
Lähetä kommentti