Mistä puhumme kun puhumme ruskeista tytöistä?
Koko Hubara: Ruskeat Tytöt
Like, 2017
238 sivua
Omasta kirjahyllystä
Like, 2017
238 sivua
Omasta kirjahyllystä
Olen käynyt kulttuurimatkalla. Sellaisella matkalla, jota en
ehkä millään muulla tavalla kuin lukemalla voisi tehdäkään.
Tuonne arvaamattomalle retkelle minut vei kirjoittaja,
bloggaaja Koko Hubara (s. 1984). Hän
lienee (vielä) suurelle kansalle tuntematon nimi, mutta ahkerasti bloginäyttämöä
seuraavat eivät ole voineet välttyä törmäämästä blogiin nimeltä Ruskeat Tytöt. Minäkin törmäsin. En enää
muista miten ja miksi. Se oli yksi niistä sattumien kerroista, kun löytää
vahingossa jotakin, jota voi kuvitella aina jollain tasolla etsineensä.
En kuluta blogeja nimeksikään. Minulla meni hyvin hyvin pitkään,
ennen kuin edes hyväksyin tosiasian, että blogeja voi seurata ja niitä
kirjoittavat ihmiset, joilla on vilpittömästi sanottavaa ja kykyä sanoa se. Kirjailija
Helmi Kekkonen kuvailee omalla
kohdallaan sen tunteen näin: En ole
tiennyt, että netistä saattaa löytää kirjoituksia jotka räjäyttävät pään ja
sinkoavat suoraan sydämeen. Että ne on kirjoitettu varta vasten sinne. Ei
kirjaksi, ei lehteen, vaan nettiin. Tiedän, olen ajastani jäljessä, mutta hetki
on minulle mullistava. (Sivulauseita-blogi)
Tiedän aivan, mitä kirjailija tällä tarkoittaa. Se on myös minun totuuteni.
Mutta kun luin Hubaran blogia ensimmäisen kerran, pöyristyin
tuosta tavasta kirjoittaa, väittää, argumentoida ja tuntea. Että hänellä oli
kaikki ne samat sanat kuin minullakin, ja hän sai muodostettua niistä sellaisia
ajatuksia. En ole lähelläkään Hubaran maailmaa, enkä koskaan pääsekään, eikä
minulla voi oikeasti olla aavistustakaan, mistä hän lopulta kirjoittaa. Voin
vain tulkita häntä sen viitekehyksen kautta, jota olen koko elämäni elänyt. Ja
se kehys on valkoinen.
Niinpä. Valkoinen. Olen aivan jotakin muuta kuin Hubara, en ainoastaan
toisen sukupolven ihminen vaan ennen kaikkea olen länsimaalainen valkoinen.
Koko Hubara taas mahtuu käsitteeseen ruskea
tyttö.
Blogin pohjalta syntynyt Ruskeat
Tytöt -tunne-esseekokoelma on kirjoituksia ruskealta tytöltä ruskeille
tytöille. Kirjaa ei ole tarkoitettu minulle. Lukiessani minulla oli toisinaan
tunne kuin lukisin jotakin täysin toisen omaa, melkein luvatta. Se on tekemäni
kulttuurimatka. Se ymmärrys, että koko todellisuuteni, kaikki tähän asti ja
tästä eteenpäin kokemani on niin valkoista, etten kertaakaan elämässäni ole
joutunut kyseenalaistamaan sitä kehystä.
Ja juuri se on se painajainen, jossa suomalais–jemeniläinen Koko
Hubara on oman arkensa elänyt. Hänen kirjansa on keskustelunavaus kaikille hänen
kaltaisilleen suomalaistytöille, rodullistetuille naisille, jotka eivät
ainoastaan joudu kohtaamaan vähättelyä ja yksityisyyttä loukkaavaa sättimistä
ja käpälöintiä vaan myös rasismia sen valkoisimmassa muodossa. Koko Hubara
sanoo, että hänenlaisensa ruskeat ovat tässäkin maassa esillä vain
keskusteluissa, jotka liittyvät maahanmuuttoon, uskontoon tai jollakin tapaa
ihonväriin mutta eivät koskaan tieteeseen tai ammattiperäiseen
asiantuntemukseen. Sitä on rodullistaminen.
Hubara haastaa minut. Hän haastaa minut ymmärtämään ei
ainoastaan kulttuurisen taustani vaan tietämättömyyteni ja sivistymättömyyteni
rajat. Sillä tämä kirjoittaja on emotionaalinen akateemikko, jos sallimme
sellaisen kylmähkön asenteellisen nimikkeen pohtivalle, peilaavalle, tuntevalle
ja tiedontäydelle esseekirjoittajalle. Hubaran sanat ovat sivistyneitä, mutta
sillä tavalla, että ne ovat polttaneet kirjoittajan sydämessä pitkään. Hänen retoriikkansa
saa tuntemaan, että kaikki maailman ongelmat ovat ratkaistavissa, jos niitä
pystyisi möyhiä kuten Hubara tekee.
Mutta Hubara ei ole ratkaisemassa rodullistettujen tyttöjen
ongelmaa vaan avaamassa kirjallisen keskustelun, jota ei vielä tässä maassa ole ollut. Hänen
intentionsa ei ole selittää minulle, miten
maailma hänen ympärillään on toiminut, sillä Ruskeat Tytöt ovat tunne-esseitä ei-valkoisille tytöille. Valtiotieteitä
opiskellut Hubara perustelee tyylilajivalintansa näin: Valitsin esseemuodon, koska se on tyylilajina samankaltainen välitila
kuin Ruskea suomalainen Tyttöys. Esseissä, kuten minussa, yhdistyy hankalasti
saatavilla oleva fakta ja sen tukipilareina käytetty kaunokirjallinen ilmaisu,
eletty todellisuus ja vaiettu historia, vaihtoehdoton muistamattomuus ja kipu,
jota ei saa koskaan kokonaan pois, vaikka kuinka löisi päätä seinään. (s.
42–43)
Ja se on siinä, minkä vuoksi Hubaran jälki vaikuttaa. Se on
kaunokirjallisesti ja retorisesti erittäin taitavaa ja siitä välittyy kaikki
koettu kipu, joka on kaventanut ruskean tytön tilaa olla minä. Hän on ollut
liikaa ei olemassa, mitätön, ei mitään ja ilman vertaistaan esikuvaa, ja vaikka
hän on kasvanut oman perheen rakkaudessa, se ei kuitenkaan ole voinut yltää
lämmittämään sinne, missä kaikki vaikuttaminen tapahtuu: yhteiskunnassa.
Eräänä kohmeisena aamuna pari vuotta sitten Koko Hubarassa
räjähtää, krapulaisen tuskastuneena hän sattumalta aloittaa bloginsa, kun hänen
päässään pyörii vain yksi virke: Unohdatko
säkin aina, että olet ruskea? Se on alkuhenkäys ruskeiden tyttöjen
puheenvuorolle ja saa lyhyessä ajassa yli 20 000 jakoa sosiaalisessa mediassa.
Vuonna 2017 ensimmäisen kerran Suomen kirjallisessa historiassa se henkäys painetaan
kansien väliin kirjaksi.
Ennen kuin olin kirjoittaja, olin lukija, sen jälkeen kun
lakkaan kirjoittamasta, olen edelleen lukija, ja haluaisin lukea jonkun muun
kuin itseni kirjoittaman kirjan, joka kertoo minusta. Ensikatsomalta tämä
saattaa kuulostaa kohtuuttomalta vaatimukselta, mutta se on vähintä, mitä
suomalainen kaunokirjallinen kenttä voi tehdä hyväksemme. On kyse
representaatiosta, itsensä näkemisestä kulttuurisissa tuotteissa, osana
maailmaa oikeassa mittasuhteessa siihen ja totuudellisesti kuvattuna.
(s. 90)
Hubara on minulle kuin profeetta, jota en omiin ongelmiini suoranaisesti
tarvitse mutta jonka luomien sanojen olemassaolo avaa sisimmässäni tiukasti
jumissa olleita ovia. Hän on yhtä paljon suomalainen kuin minä, mutta hänen
Suomensa ei ole lainkaan sama kuin minun. Tämä, ja vain tämä, on se tärkein tieto,
jonka tulisi saavuttaa juuri nyt tässä hullussa ajassa kaikki meidät valkoiset
suomalaiset.
Toivon todella, että Hubaran ääni kantaa.
Jopa humalainen, siis sellainen ihminen, jonka aivot ovat
myrkytystilassa, pystyy kutsumaan minua rasistisilla termeillä, niin syvässä
rakenne on yhteiskunnassamme. Jopa sellainen ihminen, jolla ei ole kotia, jonka
housut ovat tippumaisillaan jalasta, pystyy nimittelemään minua ihonväriin
liittyvillä loukkauksilla siksi, että hän on kaikesta huolimatta valkoinen.
Etuoikeus voi olla etäisyydeltään pienikin. (s. 180)
Kirjan luettuani tiedän, että yhdessä asiassa Koko Hubara on
väärässä. Tämä kirja on kirjoitettu minullekin, halusi hän sitä tai ei. Vaikka
hän katsoisi minun käyttävän valkoista etuoikeuttani väärin, minä asetan Ruskeat Tytöt sydämeni kirjahyllyyn
arvopaikalle, niiden kyyneleiden ja puhtaan kunnioituksen viereen, jotka hänen
kirjoittamansa ihmeelliset sanat synnyttivät minussa.
***
Istumme sohvalla, minä ja 7-vuotias tyttäreni. Luen Kokoa ja
tyttäreni omaa kirjaansa. Yhtäkkiä näytän hänelle kirjaani ja kysyn, mitä
hänestä kirjan nimi Ruskeat Tytöt
tarkoittaa. Hän katsoo minuun ja hymyilee hieman ja sanoo, ettei tiedä.
Tarkennan. Mitä hän kuvittelee, että se voisi
tarkoittaa? Hän katsoo minuun epävarmasti ja tokaisee sitten lapsenkepeällä
äänellään: No tyttöjä, jotka on maalattu
ruskeiksi.
Hämmennyn. Hän ei mainitsekaan ihonväriä, koska hän
todennäköisesti ei osaa ajatella, että tyttöjä voisi luokitella sen
perusteella. Hänelle ruskeat tytöt ovat vihreitä tyttöjä, sinisiä tyttöjä,
pinkkejä tyttöjä. Nyt tätä kirjoittaessani mietin, että sisältääkö tyttäreni
valkoinen maailma silti sen lähtökohdan, että Ruskeat Tytöt ovat siis vaaleaihoisia, jotka on maalattu
ruskeiksi. Mutta lopulta päätän, etten voi ajatella näin. En voi tuomita
lastani siitä, että hän on minun lapseni – aivan kuten Koko Hubara ei voi
tuomita omaansa siitä, että tämä on vaaleampi kuin hän itse.
***
Koko Hubara on lumonnut myös kirjailija Helmi Kekkosen ja kirjablogin Reader, why did I marry him?.
Hyvä kirja, hyvä kirjoitus.
VastaaPoistaJa todellakin noin, miten tyttäresi vastaa: lapset eivät ymmärrä, että ihonvärillä on merkitystä! Tämän koin itse myös joskus, kun lapset olivat pienempiä. Nyt ollaan keskusteltu tyyliin "eiks niin että niillä, jotka asuu lähempänä aurinkoo on tummempi iho?" 10-vuotiaan tyttöni joukkueessa pelaa myös huivipäisiä tyttöjä, ja hän on reippaana kysynyt, että miksi ja saanut vastauksen, johon on tyytynyt (siis näiltä tytöiltä itseltään). Itsehän en hirveästi välitä huiveista, mutta en ole lasten kuullen asiaa sen enempää avannut, joten saavat ihan itse hakea syitä ja vastauksia. Varmasti hyvä niin.
Se just, että pitää varoa mitä lapsilleen vahingossa opettaa. Että onnistuisi vanhempana siirtämään vain hyviä asioita ja eettistä ajattelumallia.
PoistaMahtavasti kirjoitat tästä loistavasta kirjasta. Kirjoituksesi kautta tajusin myös sen, että monille tuntemillenikin ihmisille oma valkoisuus voi olla niin itsestäänselvää ja sillä tavoin olemassaolevaa, että heidän ei tulisi mielenkään sitä kyseenalaistaa. Valkoisuus on silloin ikään kuin "epärotu." Esimerkki: kun työpaikalleni palkataan joku uusi tyyppi, niin usein ajattelen, että jaahas, taas joku "normisuomalainen" eli valkoihoinen suomalainen. Luultavasti monet ei ajattele näin tai kiinnitä vaikka tällaiseen asiaan mitään huomiota. Kiitos Tani, kun autoit avaamaan ajatuksiani ja kiitos myös linkityksestä.
VastaaPoistaVoi ole hyvä; se oli ihan puhdas vahinko. :-) Tässä maailmassa riittää ihmeteltävää kyllä. Kaikenlaisen valkoisen aroganttiuden lisäksi rahanahneet virkamiehet, moraalinsa myyneet valelääkärit, toisia ihmisiä systemaattisesti kiusaavat paremmat ihmiset, lista on loputon. Ja jos sitä kirjallisuuden yhteiskunnallista tehtävää pohditaan ja peräänkuulutetaan, oisko se juuri tämä: näyttää miten paljon erilaisia ihmisiä Suomeenkin mahtuu?
Poista