Naiset, jotka eivät mukautuneet muottiin
Baba Lybeckin Kirja vieköön! -keskusteluilta Savoy-teatterissa 15.3.2017
Alku |
Koskaan ei tiedä etukäteen, miten kirjat tai niiden
kirjoittajat lähtevät yhdessä lentoon kohti salin kattoa, kun järjestää kirjallisuuskeskusteluja.
Tuskin Baba Lybeckkään aavisti, millainen
ilta oli tulossa, kun kolmas Kirja
vieköön! käynnistyi.
Katja Kallio,
Birgitta Ulfsson, Lenita Airisto, Nasima Razmyar ja Sinikka Mönkäre
käyvät epäilemättä esikuviksi kelle tahansa; he kukin ovat omalla tavallaan
karismaattisia voimanaisia. He ovat saavuttajia, tekijöitä. Kevään viimeinen kirjallinen
ilta Savoylla oli vahvojen naisten säkenöiviä
hetkiä.
Valloittavan Birgitta Ulfssonin huumorintaju ja itseironia valaisi
katsomon pimeimmätkin nurkat sen jälkeen, kun Katja Kallio oli huumannut
kuuntelijat kertomalla mystisestä Amandasta, Kallion juuri tänään ilmestyneen
romaanin Yön kantajan (Otava) päähenkilöstä.
Amanda oli aikansa sopeutumaton, hullu nainen joka leikki ohi pikkiriikkisen hiekkalaatikkonsa
yli sata vuotta sitten.
Näyttelijä Ulfsson on asunut viimeiset 30 vuotta Ruotsissa.
Sitä on pakko ihmetellä, että mitä meille suomalaisille oikein tapahtuu, kun
muutamme vuosikymmeniksi lahden taakse asumaan. Ulfssonissa on samaa
valovoimaista huumoria ja pilkettä kuin Ruotsin hauskimmassa suomalaisessa Mark Levengoodissa; molempien huumori on
aitoa, pulppuilevaa ja oikeasti hauskaa siksi, että se uskaltaa asettaa
valokiilaansa myös itse kertojan.
Kun Birgitta Ulfsson astui Savoyn lavalle ja tulkitsi
jalkaansa polkien Pikku Myytä, epäilin
jo hetken, että tämä näyttelijä onkin se alkuperäinen Myy Elina Salon sijaan. Myöhemmin Ulfsson kertoi yleisölle Tove Janssonin olleen hänelle hyvin läheinen
ystävä, siinä syy keskustelun aloittamiseen tällä pikku anarkistilla.
Ulfssonilta – kuten väliajan jälkeen lavalle astuneelta
Lenita Airistolta – on juuri ilmestynyt omaelämäkerta, joka on suomennettu nimellä Mikä ettei? (Teos). Se on ruotsalaisen kirjailijan Stig Hansénin käsialaa. Airisto taas kirjoitti tarinansa itse, Elämäni ja isänmaani (Bazar). Sen
verran kovapäinen nainen kun tuntuu olevan, halusi kenties pitää ohjat tässäkin
omissa käsissään. Illan kolmas kansikuvanainen oli tuore äiti, poliitikko
Nasima Razmyar, joka asettui Savoyn muhkeaan nojatuoliin Airiston jälkeen. Ja
lopuksi joukkoon liittyi Suomen pitkäaikaisin naisministeri Sinikka Mönkäre,
hänkin tuoreen elämäkertansa johdattelemana.
Neljä naista, neljä täysin erilaista elämää. Kun näitä kaikkia
viittä poikkeuksellista naista kuunteli ja heidän mukanaan nauroi kohti kattoa,
ymmärsi yhden: menestyminen on ominaisuus, jonka takana on paljon sitkeyttä, uteliaisuutta
ja eräänlaista anarkiaa. Kun Katja Kallion romaanin todellisuuspohjaisen
päähenkilön Amanda Aaltosen (1864–1918)
piti joutua mielisairaalaan näiden ominaisuuksien takia, taistelevat naiset
sata vuotta myöhemmin edelleen muottiin mukautumattomuuttaan, mutta luojan
kiitos heillä on siihen kaikki oikeus – ja mahdollisuus. Lenita Airisto ei ole
koskaan ollut hiljainen takarivin tyttö, ja tuskin Sinikka Mönkärekään olisi
Imatralta Arkadianmäelle kiivennyt ilman sitkeyttä ja sisäistä paloa. Nasima
Razmyarin kohdalla ei ole kenellekään epäselvää, että hänen on täytynyt
taistella vieläkin kovemmin. Afganistanista 5-vuotiaana pakolaisena Suomeen
tulleena naisena hän on tehnyt järkälemäisiä siirtoja sen eteen, mihin uskoo. Samalla
hän on todistanut, miten koulutus ja menestys ovat Suomessa periaatteessa mahdollista
kaikille. Tai ainakin jos perheessä on sellainen isä kuin Nasimalla on.
Vaikka pitkän illan myötä keskustelu itse kirjoista jäi paitsioon,
lunasti kolmas Kirja vieköön! kaikki
ja vähän enemmänkin. Naisten kohtaaminen oli parhaimmillaan kuin hyvät ystävät
kahvilla – tai sanotaan sittenkin oluella. Kukin esillä vain oman persoonansa kannattelemana,
aitona minänä. Se välittyi katsomoon. Kun istutetaan eritaustaisia ihmisiä saman
pöydän ääreen, ei voi olla mitenkään varmaa, että ilmassa kihisee ja säkenöi ja
yleisö saa nälkäänsä taikaa ja tarinoita. Sillä sitähän me haluamme: edes hetken
ymmärtää taiteilijan sielua tai kohdata muottiin sopimattoman aidoimmillaan. Me
haluamme, että heistä jää jälki, joka on pikkuisen tavallinen mutta juuri
ratkaisevasti aivan erilainen kuin me.
Loppu |
Näiden vahvojen naisten jälkeen on hyvä hengähtää hetki,
palata Savoy-teatteriin toukokuussa hieman toisenlaisen Helsinki Litin myötä ja jatkaa vietävien kirjojen kera taas
syyskuussa!
Lämmin kiitos Kirja vieköön! -tiimille bloggarilipusta!
Huikeat naiset, huikea ilta 💕
VastaaPoistaJust näin! Sun raporttisi illasta oli muuten hieno, kiitos siitä!
PoistaVoi miten innostunut tunnelma välittyy jutustasi! Koin samanlaista tähtipölyn vaikutusta, iloa siitä, että sai olla osallisena. Hyvä muistutus Litistä, siispä lippujen ostoon.
VastaaPoistaTähtipölyä tosiaankin! :-) Joo, mäkin muistin tuon illan aikana ne Litin liput, joita en ole saanut vieläkään laitettua ostoskoriin. Mutta nyt, kun sä taas muistutit - kiitos! (Meillä oli suunnitteilla tuolle viikonlopulle alun perin reissu, joten siksikään en lippuja vielä ostanut, mutta olen vastustanut kyseistä aikuisten matkaa, kun sunnuntaina on kerta vielä äiteenpäivä - mä haluan tulla lapseni hemmotelluksi per heti!)
Poista