Ei ihan samoilla silmillä
Peter Franzén:
Samoilla silmillä
Tammi, 2013
223 sivua
Kirja hyllyssä |
Peter Franzénin esikoisteos Tumman veden päällä oli aikoinaan arvostelumenestys, ja minäkin
ihastuin tunnetun näyttelijän avoimuuteen lapsuudestaan, jota värittivät
alkoholin turmelemat aikuiset ja pohjoisen Suomen jatkuva valottomuus. Itselläni
on heikkous säröllisiin lapsuustarinoihin; ja sellaisten lasien läpi katsottuna
Franzénin esikoisromaani oli kuin vastaus alituisen hyvän kirjan kaipuuseen.
Ennakko-odotuksia jatkolle latautui. Samoilla silmillä -romaanissa Pete on päässyt teiniksi. Nyt tihkuu
nyrkkeilysalissa hiki ja oksennus ja matematiikan tunnit ovat toisella tavalla
lahjakkaan pojan alituista piinaa. Nuo kompuroinneista kasautuvat vuodet,
elämän rankin oppikoulu teini-ikä, antaisivat loistavat mahdollisuudet
revitellä epävarmuudella, epäonnistumisilla ja ensirakkauden palolla, mutta
Peter – mitä tapahtui? Yrititkö liikaa peitellä, sitä mikä oli tosi, etkö
löytänyt kipuilullesi oikeita sanoja, missä ovat ne nuoren Wertherin
kärsimykset, joista me kaikki tahdomme palavasti lukea, semminkin kun kyseessä on
yksi Suomen lahjakkaimmista ja pidetyimmistä näyttelijöistä?
Elokuvallisuus, jonka on täytynyt muokata Franzénia
kirjoittajana, väijyy teoksen taustalla. Kirja on täynnä pieniä kohtauksia,
vilkaisuja, joissa siirrytään jopa saman aukeaman sisällä Petestä äitiin ja äidistä
isään. Sillä Franzén on toki saanut viikon mittaiseen aikajaksoon vaihtelua ja
rytmiikkaa, mutta lukijana tunnen olevani kuin heittopussi, joka ei saa levähtää
missään näkökulmassa. Minua katkonaisuus ikävä kyllä haittasi.
Mutta olen armollinen. Peten lähtökohdissa on rankkuutta ja
rankkuuden keskellä toivoa ja paljon ymmärrystä. Isän itsemurhayritys ja oma
putkayön kokemus on asetettu valoisiin raameihin, eikä niillä ole lähdetty teatraalisesti
mässäilemään. Asiat vain ovat ja tapahtuvat, ja niistä selviää. Franzén on myös
vahvimmillaan omaelämänkerrallisessa tilityksessään, kun hän kuvaa nyrkkeilysalin
veljeyttä ja vapautta tai teini-Peten ja papan kunnioittavaa suhdetta. Myös
orastava ihastus hieman vanhempaan ja ronskiin Tupuun kipinöi, vaikkei kerronnallisella
tasolla sytykään roihuksi. Näissä otoksissa kaikuu kirjailijan omin ja persoonallisin
ääni. Valitettavasti ääni tahtoo muutoin siellä täällä hukkua ponnettomiin
ilmaisuihin, keskeneräisen tuntuisiin tilannekuvauksiin tai pahimmillaan lopussa
äidin irrationaaliseen päätökseen lopettaa suhde senhetkiseen poikaystäväänsä. Savon Sanomien kulttuuritoimittaja Ilkka Kuosmanen kirjoitti aikoinaan arvostelussaan osuvasti näin: Peten äidin nahkoihin asettuminen ei suju aivan yhtä kitkattomasti. Varsinkin kirjan lopussa hänen toimintansa motivointi jää hataralle pohjalle, aivan kuin kirjoittajalta olisi loppunut aika kesken. (Savon Sanomat 21.9.2013)
Niinpä. Ja tämä kaikki sai minut lukijana hieman surulliseksi. Kas kun minä haluan rakastua, minä haluan hurmaantua, minä haluan, että hurma pysyy, minä katson röyhkeästi, että minulla on siihen oikeus. Samoilla silmillä jätti minuun etäisiä, viileitä kohtia; tarina ei tullut iholle asti. Lohtua viluuni sain onneksi kauniista murteesta, joka puhalsi lempeää lämpöä ja teki samalla henkilöhahmoista todellisempia persoonia.
”Kuuleppa sie, Pete. Miten mie tämän sanosin… Siehän tiiät, että urheiluhommat on minusta tähellisiä hommia ja nuorela miehelä niitä häätyy ollakki, muuten sitä keksii kaikenlaista kujetta ja ilikeyttä, jota ei joskus saa millää korjattua. Urheilu on parempi homma ko yksikkään kaupungila ja kavuila kulijailu. Vai mitä?” pappa aloittaa.
Minä nyökkään ja odotan tulevaa. (s. 199)
Kotimaisen kirjallisuuden omaelämänkerrallisille teinikuvauksille ainakin Kauko Röyhkä ja Olli Jalonen ovat tehneet sen, minkä itse olisin tahtonut tehdä, jos olisin kirjoittajana niin nero. Röyhkällä on samaa, kielellisesti vaatimatonta ilmaisua kuin Franzénilla, kun taas Jalosen omintakeinen puhetyyli jättää vahvan muistijäljen. Röyhkä ei – kuten ei Franzénkaan – pröystäile kielen koukeroilla, mutta siitä huolimatta hänen Väldensä puhkuu nuoruuden vimmaa, finnejä, epävarmuutta ja anarkiaa paljon voimallisemmin kuin Pete. Olisin niin toivonut Peten kurottelevan samoille korkeuksille kuin Välde ja Jalosen O, mutta ehkä nyrkkeilyhanskat kädessä on vaikeampi taistella matkalla kohti edessä häämöttävää aikuisuutta.
Niinpä. Ja tämä kaikki sai minut lukijana hieman surulliseksi. Kas kun minä haluan rakastua, minä haluan hurmaantua, minä haluan, että hurma pysyy, minä katson röyhkeästi, että minulla on siihen oikeus. Samoilla silmillä jätti minuun etäisiä, viileitä kohtia; tarina ei tullut iholle asti. Lohtua viluuni sain onneksi kauniista murteesta, joka puhalsi lempeää lämpöä ja teki samalla henkilöhahmoista todellisempia persoonia.
”Kuuleppa sie, Pete. Miten mie tämän sanosin… Siehän tiiät, että urheiluhommat on minusta tähellisiä hommia ja nuorela miehelä niitä häätyy ollakki, muuten sitä keksii kaikenlaista kujetta ja ilikeyttä, jota ei joskus saa millää korjattua. Urheilu on parempi homma ko yksikkään kaupungila ja kavuila kulijailu. Vai mitä?” pappa aloittaa.
Minä nyökkään ja odotan tulevaa. (s. 199)
Kotimaisen kirjallisuuden omaelämänkerrallisille teinikuvauksille ainakin Kauko Röyhkä ja Olli Jalonen ovat tehneet sen, minkä itse olisin tahtonut tehdä, jos olisin kirjoittajana niin nero. Röyhkällä on samaa, kielellisesti vaatimatonta ilmaisua kuin Franzénilla, kun taas Jalosen omintakeinen puhetyyli jättää vahvan muistijäljen. Röyhkä ei – kuten ei Franzénkaan – pröystäile kielen koukeroilla, mutta siitä huolimatta hänen Väldensä puhkuu nuoruuden vimmaa, finnejä, epävarmuutta ja anarkiaa paljon voimallisemmin kuin Pete. Olisin niin toivonut Peten kurottelevan samoille korkeuksille kuin Välde ja Jalosen O, mutta ehkä nyrkkeilyhanskat kädessä on vaikeampi taistella matkalla kohti edessä häämöttävää aikuisuutta.
Kommentit
Lähetä kommentti