Itkosen suru
Juha Itkonen: Ajo
Otava, 2014
283 sivua
Ensinnäkin Juha, pyydän
anteeksi, että luin romaanisi Ajon välittömästi Pauliina Rauhalan Taivaslaulun
jälkeen. Se ei ollut sinun vikasi, mutta se vaikutti arviointikykyyni.
Jokaisen luetun kirjan
jälkeen lukijan tulisi voida pitää kirjallinen puhdistustauko, joka pyyhkisi värittyneen
lukumuistin jälleen tyhjäksi tauluksi. Mutta sellaiseen ylellisyyteen vain
harvalla on varaa tässä rajatussa maanpäällisessämme. Pelkään siis, että Taivaslaulun
runollinen, satumainen kieli moukaroi minua lukijana Ajon kyydissä.
Olemme elämämme ja
kokemustemme kireässä talutusnuorassa myös silloin, kun luemme. Kaikki se mitä
olemme lukeneet kuljettavat tunteitamme ja lukukokemustamme, mutta myös kaikki
se, mitä meille on tapahtunut siihenastisessa elämässämme. Jäin pohtimaan
näiden kahden kirjan jälkeen tätä – miksi on näin? Miksi minä olen lukijana aina
myös kokija, ihminen, jonka menneisyys kurkkii olkapäältä? Tyhjiössä ei tapahdu
koskaan ainuttakaan tunnetta.
Minulle lukeminen on ennen
kaikkea tunne. Hyvä kirjallisuus ei ainoastaan toimi lausetasolla ja rakennu
kielen nerokkaasta, normejakin rikkovasta tai erityislaatuisesta tavasta
käyttää kieltä. Mielestäni hyvän kirjan tunnistaa siitä, että se hapuilee
lukijan jonkinlaista sensitiivistä hermostoa, löytää lukijan kokemasta yhteistä
pintaa, jota koskettaa. Yksi tekijä tässä prosessissa on toki kaunis kieli,
loput jotakin kielenulkoista ja subjektiivisempaa. Mitä lukijalle tapahtuu, kun
hän lukee? Miksi se tapahtuu? Pidin Ajosta kyllä, mutta Itkosen parhaimpana en
sitä missään nimessä pidä. Minulle se oli luultavasti Seitsemäntoista.
Traagisinta maailmassa on
oikea elämä ja kohtalot, jotka ajavat ihmisen toisaalle, jonnekin ei-odotettuun.
Niinpä Ajon koskettavin kohta löytyy viimeiseltä sivulta, kun Itkonen kertoo
lyhyesti, varsin koruttomasti palan oman sukunsa historiasta, isovanhempiaan kohdanneesta
auto-onnettomuudesta. Tämä kohta – ainoana kirjassa – nosti vedet silmiini. Se
tunne, että tämä menetys on ollut joidenkin kohtalo todella. Ajon paikoin
lohduton toivottomuus ja sivuilta tihkuva kaipuu jättivät valitettavasti
jotakin vajaaksi, aivan kuin teksti ei olisi ihan yltänyt sinne, minne se
kurotti. Romaanin parasta antia on kiistatta osin todellisuuteen perustuvat hahmot,
Heljä ja Onni ja heidän kohtalonsa, jakamaton ja erilleen ajava suru, jonka
käsittelemiseen pariskunnalla ei ole yhteisiä sanoja. Se miten Heljä kipuilee
kiisseleidensä ja kaalilaatikoidensa keskellä ja Onni ajautuu puolestaan irtosuhteeseen,
on täynnä tarkkaa ihmisyyden tutkiskelua. Me menetämme, emmekä voi sille
mitään, mutta mitä sitten tapahtuu, riippuu kyvystämme käsitellä elämän
perusoppia: mikään ei ole ikuista. Onnin epätoivoinen teko lopussa sinetöi Ajon
teeman ja muodostuu romaanin kauneimmaksi virkkeeksi:
Sillankaide antaa periksi kun Onni ajaa sitä päin, lentää oman pienen vankilansa sisällä kaiteen yli veteen, menettää iskun voimasta tajuntansa ja alkaa sitten vajota hitaasti mutta vääjäämättömästi kohti pohjaa niin kuin kaikki raskaat asiat aina. (s. 267)
Sillankaide antaa periksi kun Onni ajaa sitä päin, lentää oman pienen vankilansa sisällä kaiteen yli veteen, menettää iskun voimasta tajuntansa ja alkaa sitten vajota hitaasti mutta vääjäämättömästi kohti pohjaa niin kuin kaikki raskaat asiat aina. (s. 267)
Karl Ove Knausgårdin
Taisteluni-sarja synnytti menestyksensä myötä kirjataivaalle keskustelun omaelämänkerrallisen
tekstin luotettavuudesta mutta myös koskettavuudesta. Miksi sillä, mikä todella
tapahtui, on enemmän voimaa kuin täysin keksityllä? Onko puhdas fiktio – kuinka
surulliseksi tahansa synnytettyä – kuitenkin aina askeleen irti kirjoittajan
kynästä ja näin lukijan tunteista? Onko totuus aina tarua ihmeellisempää?
Itkosen kynän jälki on
ollut terävintä hänen kuvatessa rock-sukupolven ikävää kitaroiden ja tähteyden
lavalle. Niin Ajossakin päiväkirjamerkintöjen Jouko, nuorena kuollut ja
tulevaisuuden sankariviittaa harteillaan kantava poika, joka nousee kirjan
kaaresta esille kuin Feeniks-lintu tuhkasta, on kaikessa naiiviudessaan sydäntäsärkevän
todellinen hahmo. Joukossa on pala meitä kaikkia teininä, sitä loputonta
hapuilua ja epävarmuutta, joka oli samaa 60-luvulla kuin 20 vuotta
myöhemminkin.
Sen sijaan Ainon ja Piin parisuhdekipuilu
on tästä menneisyyden kehyskertomuksesta irrallinen, miltei väkisin istutettu. Sen
lukeminen oli paikoin vaivaannuttavaa. Siinä missä Heljän kipu tuli esille tekoina
kangaspuiden hakkaamisesta koiran ampumiseen, Ainon tuskaa ja pakoa on
selitetty liikaa. Siitä huolimatta en lukijana ymmärrä, mikä hänen hätänsä oikeastaan
oli. Liekö tässä se Itkosen sanoma? Millainen suru on tarpeeksi suuri, jotta
sen saa huutaa maailmalle? Miten paljon enemmän painaa oman lapsen ennenaikainen
kuolema, jos toisessa vaakakupissa on menestyvän, mediaseksikkään pariskunnan toisiinsa
tylsistyminen ja syntymättömät lapset? En suostu hyväksymään Piin ja Ainon tarinaa
suvun yhteisen jaettavan surun jatkumona Heljän ja Onnin tragedialle.
Zum guten Ende: Heljän ja
Onnin surun otan lähelle sydäntäni, ja pidän sitä siellä hetken. Sitten jatkan
matkaani, luen uusia kokemuksia. Kiitän Juha sinua siitä, että tapasi kertoa
kohtaloita on minun sukupolveni ääni, eikä äänessäsi ole mitään vikaa. Loppujen
lopuksi kaikki lukeminen on ikuista vuoropuhelua tekstien, lukijoiden ja
kirjoitetun kesken, etkä sinä kirjailijana voi sille mitään.
Huh, voisin kommentoida vaikka jokaiseen tekstiisi - niin paljon samanlaisia ajatuksia minullakin! :) Lukeminen tosiaan on tunne, ja minäkin olen viime aikoina moneen kertaan painottanut itsekseni sitä, että hyvä kirja herättää tunteita ja muistoja, tuo jotakin uutta lukijaan mutta osuu myös johonkin ennestään tuttuun. Tarve kirjalliseen puhdistustaukoon on sekin tuttu minulle: jotkut kirjat tosiaan menevät pilalle siitä, että edellinen kirja pyörii vielä mielessä. Ajoa en ole lukenut, mutta Taivaslaulu oli upea - ja minullekin se avasi uskon ja uskonnon hyviä puolia, niin raastava kuin teos välillä olikin.
VastaaPoistaWell please! I'm all ears! :-) Olen joskus pohtinut tuntemiani ihmisiä, jotka eivät lue, ja miettinyt, miten heidän persoonansa eroaa meistä, jotka luemme. Onneksi ihmisyys ei ole niin yksiselitteistä, eli suoria johtopäätöksiä ei aina voi vetää. Mutta silti: mikseivät kaikki ihmiset rakasta kirjoja?! ;-)
VastaaPoista