Laulu rakkaudelle
Pauliina Rauhala: Taivaslaulu
Gummerus, 2013
284 sivua
Olen tyypillinen tapakristitty. Kuulun kirkkoon, ja käyn
kirkossa oikeastaan vain tilanteissa, jotka liittyvät ihmisen elämän
tärkeimpiin muutoksiin: häät, hautajaiset ja ristiäiset. En ole uskovainen,
enkä hae kriisitilanteissani lohtua Jumalan sanasta. Suhtaudun myös epäluuloisesti
uskonnollisia lahkoja ja uskonliikkeitä kohtaan, koska en individualistina koe,
että jokin yhteinen, ylempi tekijä voisi määrittää sitä, millaisia valintoja
ihminen saa omassa elämässään tehdä – lain ja yleisen moraalikäsityksen
asettamia rajoja tietenkin lukuun ottamatta. Siksi olen suhtautunut myös lestadiolaisuuteen
tietyin varauksin.
Pauliina Rauhalan esikoisteos Taivaslaulu saa kuitenkin minut näkemään asiat hieman toisin. Tai
näkemään uskomisen ja nimenomaan Jumalaan uskomisen ymmärrettävänä, hienona
asiana, joka saattaa parhaimmillaan antaa ihmiselle siivet selkään ja voimaa
rakkauteen, perheenä olemiseen ja loska-arjessa jaksamiseen.
Minustakin olisi hienoa täyttää pakastimeni rakkauden pullapitkoilla
ja mangojuustokakuilla, tehdä talvella lumienkeleitä puhtaanvalkeaan hankeen
lasten kanssa ja nauttia oranssiruutuisen sohvan upottavasta ja puhdistavasta
sylistä. Niin usein monet tärkeät hetket elämässä uhrautuvat kuitenkin johonkin
paljon itsekkäämpään ja kiireisempään. Asioihin, jotka tekevät
loppujen lopuksi minusta minut.
Taivaslaulu on
järisyttävä lukumatka. Yksinkertaisesti ilmaistuna se on nuoren lestadiolaisparin,
Viljan ja Aleksin, rakkaustarina. Moniulotteisella tasolla se on kuitenkin
ylistyslaulu perheyhteydelle, perinteille ja ihmiseen syvälle juurtuneelle
oikeustajulle – mikä on yhdelle ihmiselle kohtuullista, miten paljon on
tarpeeksi ja missä vaiheessa yksilöllä on oikeus tunnustaa yhteisön edessä,
että tämä ruumis ei vain jaksa enempää.
Taivaslaulu saa
lukijan punnitsemaan ennakkoluulojaan, näkemään oman ahdasmielisyytensä mutta
samalla vahvistamaan sitä tunnetta, ettei yksikään uskonnon nimissä tehty ihmisen
vapauden ja valinnanmahdollisuuden alistaminen saa olla oikein. En tarkoita,
että Taivaslaulu olisi ristiriitainen
tarina; se on itse asiassa hämmästyttävän ymmärtävä ja salliva teos, joka ei
syytä ketään tai mitään mutta herättää väistämättä lukijassa paljon surua, epätoivoa
ja ehkä hieman kiukkuakin. Viljasta ja Aleksista on pakko pitää. Heidän viattomuutensa
on heidän vahvuutensa. He eivät missään nimessä ole yksinkertaisia laumasieluja.
Heidät sulkee sydämeensä mielellään kuin parhaat ystävänsä.
Rauhalan täydelliseksi hiotulla – vaiko hiomattomana raakatimanttina
syntyneellä – kielellä on tähän suuri osuus. Itken Viljan ja Aleksin lasten
surua, heidän äidinkaipuutaan kuin kyse olisi omastani, Viljan romahtamista ja
raikkaimpiensa jättämistä sen vuoksi, että Rauhala on pistänyt kaiken kivun kirkkaan
puron lailla soljuvaan tekstiin ja arkisiinkin sanavalintoihin. Niistä hän on
rakentanut kielen, jossa on looginen kielioppi, sanajärjestys ja semanttinen
taso; kielen jota lukijan ei tarvitse kääntää. Se vain on ja avautuu:
Pelkään katseita, jotka kohdistuvat minuun. Jokaiselle vastaantulijalle haluaisin sanoa näin: Voi älä katso kehoani, älä tee siitä laskutoimituksia, älä käännä katsettasi välittömästi pois, kun minä katson sinua. Minun hauras pesäpuuni tarvitsee turvan ja rauhan. Minne lintuseni laskeutuvat laulamaan, jos minä kaadun? Lahokannon kainalossa on kylmä nukkua. (s. 134)
Pelkään katseita, jotka kohdistuvat minuun. Jokaiselle vastaantulijalle haluaisin sanoa näin: Voi älä katso kehoani, älä tee siitä laskutoimituksia, älä käännä katsettasi välittömästi pois, kun minä katson sinua. Minun hauras pesäpuuni tarvitsee turvan ja rauhan. Minne lintuseni laskeutuvat laulamaan, jos minä kaadun? Lahokannon kainalossa on kylmä nukkua. (s. 134)
Vaikka romaani on niittänyt kehuja juuri runollisesta kielestään,
tasapainottavat tekstiä silloin tällöin kuin suorat litteroinnit lasten barbieleikeistä.
Tämä tuo romaaniin lisää syvyyttä ja mielenkiintoa:
Nää nuket olis nyt lähössä matkoille. Jonnekin kauas. Ne haluais mennä barbien luo, ku ne olis menny viettämään talvea Las Palmasiin, muttei ne kuitenkaan uskaltas soittaa niille. […] Anniinan ja Katariinan pitäs pakata. Ne ottas vaan kesävaatteita, ku ne olis lukenu Kalevasta, että Las Palmasissa on plus kolkyt ja pelkkiä kumpupilviä. Hameita ja lyhythihasia. Shortseja ja bikinejä. Aurinkorasvaa ja pyyhkeen. Ne jättäs kaikki rumat vaatteet kotiin. (S. 152)
Nää nuket olis nyt lähössä matkoille. Jonnekin kauas. Ne haluais mennä barbien luo, ku ne olis menny viettämään talvea Las Palmasiin, muttei ne kuitenkaan uskaltas soittaa niille. […] Anniinan ja Katariinan pitäs pakata. Ne ottas vaan kesävaatteita, ku ne olis lukenu Kalevasta, että Las Palmasissa on plus kolkyt ja pelkkiä kumpupilviä. Hameita ja lyhythihasia. Shortseja ja bikinejä. Aurinkorasvaa ja pyyhkeen. Ne jättäs kaikki rumat vaatteet kotiin. (S. 152)
Nämä katkelmat tuovat leikin kautta heijastuksia toisenlaisesta
elämästä. Barbiet ovat niitä, jotka tekevät mitä haluavat. Kyse ei ole niinkään
Viljan ja Aleksin lasten leikkien toistamisesta lastenhuoneessa, vaan nämä
luvut näyttävät uskossa olemisen todellisen puolen: siihen ei kuulu
lomamatkoja, hiusten tupeerausta, Me Naisten lukemista tai korkkareissa läpi
elämän kävelyä.
Rauhalan taika lienee siinä, miten hän on tavoittanut meidän
kaikkien äitien tunteman arjen, uskontasosta riippumatta: lasten mielikuvitusmaailman
ja leikkien riitatilanteet, alituisen syyllisyyden riittämättömyyden tunteesta,
oman ajan kaipuun – vapaan naisen kaipuun, naisena olemisen erilaisuuden (on
mollamaijoja, nukkeja ja barbeja). Aivan sama onko lapsia yksi tai neljä;
omaatuntoa roikuttaa aina painava ajatus siitä, ettei kuitenkaan omistaudu
tarpeeksi jälkikasvulleen, perheelleen ja samalla sille tärkeimmälle, itselleen.
Tasapainon löytäminen vaatii työtä, jossa toiset onnistuvat paremmin ja toiset
kompuroivat alati.
Romaanissa risteilevät uskon epäröinnin polut yhtyvät
lopulta epilogissa kaivajanaisen metaforaan, joka on intensiivisyydessään puhdistava.
Miten tästäkään vertauskuvasta en osannut lukea syyllistämistä, vaikka kaivajanaisen
kaivaminen oli nimenomaan rumaa, ruumiillista työtä, joka lopulta vei kaivajan
syvästä, pimeästä maakuopastaan lepoon sairaalaan pistävään valoon.
Tämä kypsä esikoisromaani ei etsi syyttömiä ja syyllisiä, ei pistä hyvää ja pahaa vaakakuppiin. Ihailen Rauhalan kykyä; se on todellista humaaniutta tässä nykymaailmassa, missä oikean ja väärän täsmällisiä osoittajia on niin netti kuin naapurikahvipöytäkin täynnä.
Tämä kypsä esikoisromaani ei etsi syyttömiä ja syyllisiä, ei pistä hyvää ja pahaa vaakakuppiin. Ihailen Rauhalan kykyä; se on todellista humaaniutta tässä nykymaailmassa, missä oikean ja väärän täsmällisiä osoittajia on niin netti kuin naapurikahvipöytäkin täynnä.
Minä en löytänyt Taivaslaulusta vastausta tähän mieltäni kiusaavaan kysymykseen: Mihin uskovainen tarvitsee ahdasmielistä uskonyhteisöä? Miksi ei riitä suora yhteys Jumalaan, miksi välikappaleeksi tarvitaan yhteisö, joka lopulta on aika kaukana Jumalasta? Miksi Viljan ja Aleksin kaltaiset koulutetut, itsenäiseen ajatteluun kykenevät uskovaiset, joille tärkeää on nimenomaan oma henkilökohtainen Jumala-suhde eikä suinkaan muiden kyttääminen ja tuomitseminen, eivät siirry toteuttamaan uskoaan esim. huomattavasti armollisemman ja avarakatseisemman luterilaisen kirkon sisälle?
VastaaPoista